Hopp til innhold

Hvert 9. vogntog er ikke vinterskodd

Sjokktall fra Statens vegvesen viser hvor dårlig utrustet vogntogene er til å ferdes på norske vinterveier, der hver 9. trekkvogn har feil og mangler.

Trailer i E6 ulykke

Slike bilder av vogntog og trailere i grøfta ser man stadig vekk, og fortsatt er altfor mange vogntog for dårlig utrustet for norske vinterveier.

Foto: Stian F. Steinvik / Scanpix

Det står dårlig til med vinterutrustning på vogntog langs norske veier. Det viser undersøkelser Statens vegvesen har gjort hittil i vinter.

Nesten 4.500 vogntog som er kontrollert hittil i vinter, er for dårlig utrustet til å kjøre på norske vinterveier.

Hver niende trekkvogn og annen hver tilhenger hadde feil og mangler som gjør dem uegnet på glatt føre.

Bruk sunn fornuft

Kontroll av vogntog

Det er ikke alle som har alt i orden, og kontroller er viktig mener norske sjåfører. Her ved en annen anledning.

Foto: Sander Heggheim/NRK

– Jeg synes det er veldig fint at det er kontroller. Det her er jo ei næring som har dårlig ry på seg. Det er jo mye rart i denne bransjen. Det handler også om hvordan kontrollørene er. Jeg bruker å si «bruk nu innsida av hauet», sunn fornuft. Så går det stort sett greit, sier vogntogsjåfør Steinar Hansen.

Han ble stoppa av Vegvesenets kontrollører på E6 i Troms. Han hadde alt i orden, men det er det ikke alle som har.

Siden det kom krav om vinterdekk på vogntog i oktober i fjor har Statens Vegvesen kontrollert 12.000 norske og utenlandske vogntog på veiene.

1.400 regelbrudd

Vogntog

lange køer av vogntog som ikke kommer seg fram på glatte veier, er ikke et uvanlig syn denne vinteren heller.

Foto: Karin Jegtvik, NRK

Det er avslørt nesten 1.400 brudd på de nye reglene for vinterutrustning på trekkvogn.

Utenlandske vogntog dominerer den dystre statistikken. Sjøl om mindre en 40 prosent av vogntogene som ble kontrollert var utenlandske, sto de for 60 prosent av manglene.

Fram til 1. oktober i fjor var det lov å kjøre 50 tonn tunge vogntog på sommerdekk på vinterføre.

Stort skadepotensial

Kontrollør John Rune Vaeng i Statens Vegvesen er glad for at Norge endelig blant annet har innført krav om vinterdekk på store, tunge kjøretøy.

– Trafikksikkerhetsmessig så er det jo et veldig vitkig poeng at ting skal være i orden. Med så stort skadepotensial som tungbilene har, så kan man jo tenke seg hva som kan skje i verste fall, sier kontrollør Vaeng i Statens vegvesen.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark