– Å vite at så mange ser videoene mine er gøy, men også litt skummelt, sier Benjamin Bakke.
Den unge fiskeren fra Søgne i Agder deler videoer av jobben som fisker i Nordsjøen og Skagerrak.
På under et halvt år har han blitt en av de mest populære på videoappen TikTok her til lands.
24-åringen, som kaller seg Fisherbenny på appen, har nå over 500.000 følgere.
– Jeg synes det er gøy å vise jobben min som fisker til andre, sier han.
De mest populære videoene viser hvordan bølgene får han til å «fly».
En av disse videoene har nå blitt sett nesten 30 millioner ganger:
Video gikk viralt
TikTok-eventyret startet i september i fjor da han delte en video av en steinbit som tok en stor bit av en colaboks han ga den.
Fram til da hadde han kun delt videoer av livet på fiskebåten Udvaar III med familie og venner på Snapchat. Det var de som oppfordret han til å dele hverdagen sin med offentligheten.
– De synes videoene mine var kule og at det var interessant å se livet som fisker. Jeg opprettet derfor en konto på TikTok som jeg visste at når ut til mange.
Videoen med steinbiten og colaboksen gikk viralt. På bare to dager hadde den blitt sett av 2 millioner.
Derfra gikk den raskt opp til 10 millioner.
– Jeg synes det var så gøy at jeg raskt fant på en ny video som jeg la ut.
Får innspill fra følgere
Nå har han lagt ut nesten 200 videoer. Han prøver å legge ut en ny hver dag.
På fiskebåten jobber han to uker på og to uker av. Da filmer han nok ute til at han har noe å dele de ukene han er hjemme.
Du går aldri tom for ideer?
– Nei, egentlig ikke. Jeg får også mange tips til videoer jeg kan lage i kommentarfeltet. «Film fisk» eller «Film der du sover» skriver de til meg. Så gjør jeg det!
Han har mange følgere fra USA, men også fra andre land. Kommentarer på kinesisk er slett ikke uvanlig.
Benjamin har vært interessert i å fiske helt siden han var liten. – Allerede som 3-åring var jeg ute i robåten med familien.
Foto: PrivatBle kontaktet av TikTok
For noen uker siden ble han kontaktet av representanter fra TikTok. Da fikk han det blå merket som viser at han er en «populær skaper».
– Jeg fikk også en kontaktperson som kan hjelpe meg med å utvikle innholdet på kontoen.
Benjamin tror videoene hans har blitt så populære fordi det er få som jobber som fiskere og vet hvordan det er å være på sjøen.
– Det er gøy å skape noe folk liker å se på. Jeg mener jo selv at jeg har drømmejobben, sier han.
Glede og entusiasme
Medieviter Ida Aalen forteller at de som greier å bygge seg opp en stor følgeskare slik Benjamin har gjort, greier det fordi kontoen deres oppleves ekte og autentisk.
– Følgerne føler at de får en relasjon til personen og at de får et innblikk i noe, sier Aalen som også har gitt ut flere bøker om sosiale medier.
Hun påpeker at det viktigste er å være en god formidler enten du deler livet på en fiskebåt eller annet du er opptatt av.
– Det er viktig å ha en glede og entusiasme som smitter. Også er det selvsagt forfriskende å se noe man ikke har sett før, sier Aalen.
Medieviter Ida Aalen sier kontoer som oppleves ekte og autentiske har større sjanse for å få mange følgere.
Foto: Øyvind Bjørkum