Butikkeier: – Det er muligheter bak ei stengt dør

Mens butikken er stengt, fortsetter salget på Facebook. Det er én av flere metoder som tas i bruk for at bedrifter skal overleve.

Trine Wilhelmine Rønnevig

Trine Wilhelmine Rønnevig når kundene gjennom direktesendinger i sosiale medier.

Foto: Kristin Olsen / NRK

Denne artikkelen er over en måned gammel, og kan inneholde utdaterte råd fra myndighetene angående koronasmitten.

Hold deg oppdatert i NRKs oversikt, eller gjennom FHIs nettsider.

Selv om butikken «Kunstkolonialen» i Lillesand har stengt dørene på grunn av koronapandemien, har butikkeier Trine Wilhelmine Rønnevig klart å øke salget i forhold til i fjor.

Stikkordet er sosiale medier.

– Bak ei stengt dør går det an å sende live, sier Rønnevig.

I butikken lager hun nå livesendinger ved bruk av live-muligheten som ligger i Facebook.

Det er ikke så mye som skal til – bare en mobil og gjerne et stativ.

Deretter handler det om å gjøre jobben sin på en litt annerledes måte.

– Alle som driver butikk har kunnskap om varene sine. Da trenger man ikke noe manus. Man må bare snakke til kundene og ikke bry seg om hvordan man ser og høres ut.

Sendingen kan ses på butikkens egen Facebook-side, som har følgere både fra Lillesand og andre steder i landet.

Varene betales via Vipps før de sendes til rette vedkommende.

Fotograferer gjennom vinduene

Mona Hauglid som driver «Mona Hauglid Foto» og har fotografering som levebrød, har også endret måten hun jobber på.

Etter avtale med kunder fotograferer hun dem enten på lang avstand eller gjennom vinduet.

– Jeg har prøvd å finne ut hvordan man kan fange livet gjennom vindusruta uten at det blir «creepy», sier hun.

Hun er overrasket over responsen og synes det er spennende å få et innblikk i hvordan folk har det hjemme nå.

Bilde av Benjamin og Nicolai Strand.

Mens koronapandemien herjer tar fotograf Mona Hauglid bilder gjennom vinduene til folk.

Foto: Mona Hauglid
Mens koronapandemien herjer tar fotograf Mona Hauglid bilder gjennom vinduene til folk.

Nettbutikk for 20 butikker

I Arendal, der både gater og butikker så å si er folketomme nå, er det også tenkt på løsninger som kan hjelpe flere på én gang.

Onsdag åpnet nettbutikken shoparendal.no, som er en felles nettbutikk for 20 butikker i sentrum.

– Vi følte at vi bare måtte kaste oss rundt, sier daglig leder Sverre Knutsen i «Arendal By».

Han sier tanken bak var å hjelpe butikker som sliter, og samtidig gi folk som sitter hjemme en mulighet til å handle.

Alle bestilte varer samles i én butikk, før de kjøres ut og leveres på døra til kunder både i Arendal og nabobyene Grimstad og Lillesand.

Daglig leder i «Einersen Gull», Line Einersen Kjerland, er glad for tiltaket.

– Det er veldig positivt at vi kan stå samlet og vise bredden i det vi har å tilby, sier hun.

Den fysiske butikken holder fortsatt åpent et par timer om dagen, men det er gjerne bare et par kunder innom. I hennes bransje merkes det godt når begivenheter som konfirmasjon, bryllup og dåp blir utsatt.

– Vi må bare prøve å holde hjulene i gang. Vi må vise at vi fremdeles er her og at vi har tenkt å være her når dette er over, sier hun.

Butikk Arendal

Line Einersen Kjerland.

Foto: NRK

– Nå høster jeg

Rønnevig i Kunstkolonialen i Lillesand tror tidligere innsats på butikkens Facebook-side er en viktig grunn til at hun lykkes med salget nå.

– Før sådde jeg. Nå høster jeg, sier hun.

Hennes råd er å tørre å prøve og ikke gi seg selv om man kanskje feiler underveis.

Selv er hun sikker på at livesendingene kommer til å fortsette også når ting går tilbake til det normale.

Kunstkolonialen

Trine Wilhelmine Rønnevig tror hun vil lage livesendinger fra butikken også etter koronakrisen.

Foto: Kristin Olsen / NRK

Status Norge

Sist oppdatert: 30.05.2020
8425
Smittet
28
Innlagt
237
Døde