Det er kuttet 67 lærerårsverk fra grunnskolen i Kristiansand de siste sju årene, viser ferske tall fra Undervisningsforbundet.
Lærerene som er igjen tror dette er forklaringen på de elendige testresultatene til elevene i kristiansandsskolen.
Marianne Homestad er lærer på Grim skole. Hun forteller om en arbeidsdag som har endret seg kraftig de siste årene.
Mindre tid til hver elev
- Det er blitt veldig mye mer å gjøre. Det er mer papirarbeid og mindre tid til hver enkelt elev, fordi klassene er blitt større, sier Homestad.
Mens det er blitt 600 flere elever i grunnskolen i Kristiansand de siste sju årene, har antall lærere falt med nesten ti prosent.
Derfor er det umulig å nå regjeringens mål om mer fagkunnskap for lærerene og bedre individuell oppfølging for elevene, sier hovedtillitsvalgt i Utdanningsforbundet i Kristiansand, Arne Fjermeros.
- Det er satset alt for lite på skolen og det burde vært mange flere lærere. Konsekvensen er at læreren har dårligere tid til hver enkelt elev og lærerene blir mye mer slitne, sier Fjermeros.
Flere ufaglærte
Mens antall lærere i skolen går ned, kommer det stadig flere ufaglærte assistenter inn. Det er problematisk, mener Fjermeros.
- Jeg tror absolutt at det er en sammenheng mellom lærernes faglige kompetanse og elevenes resultater, sier Homestad.