Dette er vinterens nye vidunder

En avansert veikost skal i vinter være redningen på snødekte veier mellom Mandal og Søgne. Målet er bedre fremkommelighet, og Vegvesenet har stor tro på den nye «sweeperen».

Denne skal holde E39 fri for snø i vinter

– Det skal ikke mye snø til før at enkelte får store problemer på veien, sier Tor Åge Smalås, byggeleder for drift og vedlikehold i Statens vegvesen.

Og det er dette Statens vegvesen vil gjøre noe med. Sammen med Mesta AS og Øveråsen AS setter de denne vinteren i gang et prøveprosjekt for å bedre fremkommeligheten på glatte vinterveier i Vest-Agder.

Brukes på E39

Den store redningen er en såkalt Sweeper, eller veikost, som vil komme på veien når den første snøen faller. I dag presenterte de sweeperen, som vil kjøre i området mellom Mandal og Søgne.

Balder feiemaskin

Feiemaskinen Balder under prøvekjøring på en flystripe.

Foto: Øveraasen AS

– Det er her vi står overfor de største utfordringene vinterstid, sier Smalås og peker spesielt på vanskelige bakker i området.

Trybakken i Søgne er blant de største utfordringene på strekningen, med tanke på at bakken tidligere har vært åsted for mange trafikkulykker. Som initiativtaker til prosjektet håper Statens vegvesen at vinterveiene vil bli atskillig tryggere for sjåfører som ferdes i disse områdene.

Etter at brøytebilene har vært på veiene vil sweeperen ta seg av etterarbeidet med å koste vekk siste rest av snø som skulle ligge på veien. En plog vil skrape løs siste rest av snø og is, etterfulgt av en kost som skal fjerne restene fra veien. Deretter vil veien saltes – alt i en og samme operasjon.

Har tro på prosjektet

I tillegg til forbedret fremkommelighet ønsker vegvesenet å minske saltbruket, hvilket gjør sweeperen enda mer attraktiv.

– Vi vil ha fokus på å salte smart i vinter. Med sweeperen vil saltforbruket bli vesentlig mindre enn om vi hadde saltet veiene på tradisjonelt vis, sier Smalås.

Sweeperen er allerede i bruk på norske flyplasser, og veikosten har tidligere vært prøvd ut på veier i Møre og Romsdal.

Veikosten vil i første omgang kun være i bruk i en sesong. Byggelederen sier imidlertid at de har ståltro på at prosjektet blir vellykket. Og dersom Vegvesenet får rett vil fortvilte sjåfører kunne glede seg over bare vinterveier – i flere år fremover.