Color Line utvider

Kampen om fergepassasjerene over skagerrak, skjerpes nå ytterligere. I dag bekrefter Color Line at Superspeed 1 legges i dokk så snart høstsesongen er over, og det settes på et bygg som kan romme ytterligere 450 passasjerer.

Fergekrig.

Det er hard kniving om passasjerene mellom Color Line og Fjord Line.

Foto: Illustrasjon: Leif Dalen / NRK

Det er bare få uker siden fergekonkurrenten Fjord Line lovte et splitter nytt fartøy med plass til 1.500 passasjerer fra sommeren 2012, og linjedirektør ved Color Line, Odd Grønberg innrømmer at konkurransen nok blir hardere.

Odd Grønberg

Odd Grønberg i Color Line innrømmer at Superspeed 1 ble bygd med for få sitteplasser.

- Det kan godt være at konkurransen skjerpes, men samtidig er det nok også en økning i trafikken. Og økt tilgjengelighet, gir jo mange ganger også økt trafikk, sier han.

Bygde for få sitteplasser

Color Line erkjenner at for mange passasjerer har måttet ta til takke med en sitteplass i trapper og korridorer. Nå pusser de opp båten for 100 millioner kroner.

- Vi skal bygge på båten over det som vi har som et værdekk helt akter, slik at vi utvider det vi nå har som bar i 7. og 8. dekk, og utvider med da med over 400 ekstra sitteplasser.

Superspeed bygges ut for andre gang for å kunne ta 2.200 personer. Rederiet innrømmer at dette kanskje burde ha skjedd allerede da skipet var på tegnebordet.

- Vi kan vel godt si at vi burde ha sett dette tidligere. Men det skjedde jo noe da vi satte inn denne som gjorde at vi senket terskelen for mange til å ta en tur. Så det gjorde nok at vi fikk et større trykk enn vi hadde forventet.

Sitteplasser på Superspeed

MANGELVARE: Sitteplasser er et etterlengtet behov for dagens gjester på Superspeed 1.

Foto: Tom Nicolai Kolstad / NRK

Fjord Line kjemper seg fram

- Vi har kjempet for fri konkurranse i mange år, og vi har stor respekt for Color Line, og registrerer det de gjør mens vi holder fast på de planene vi har, sier direktør i Fjord Line, Ingvald Fardal.

De lanserer nå et nytt skip med plass til 1.500 personer. Dette kommer ikke før om to år, noe som kan gi color Line én sesongs forsprang.

Ingvald Fardal

Direktør i Fjord Line, Ingvald Fardal.

Foto: Ane Lindahl / NRK

- Det kan høres ut som at de justerer sitt produkt, noe som kan påvirke konkurransesituasjonen neste år. Men vi vil jo stå på og kjempe for vårt produkt.

Fjord Line lader opp til å møte konkurransen med helårsseilinger. Derfor er hurtigferga Fjordline Express inn i sin nest siste sesong.

- Vi satser jo fortsatt på et hurtig skip, men ikke så hurtig som Fjord Cat. Hovedårsaken er at Fjord Cat ikke kan benyttes vinterstid, og blir liggende 7-8 måneder uproduktivt. Men med det nye konseptet vil vi kunne ha daglige seilinger hele året.

Ingen sammenheng

Det var ikke Fjord Lines nye planer som satte fart i planene for Superspeed, sier Grønberg:

- Det er faktisk ikke noen direkte sammenheng. Disse planene startet vi med allerede før høysesongen i fjor. Så hadde vi en utfordring med å finne et verft som kunne gjøre arbeidet i god nok til til å klare høysesongen, men det klarte vi ikke. Dermed la vi dette vekk over høysesongen i fjor, og begynte å jobbe med dette igjen sist høst.

Og når Color Line bygger ut Superspeed med pizzarestaurant, innrømmer fergedirektøren i Fjord Line at to år er lenge å vente på et nytt skip.

- Vi har jo kjempet lenge for vår plass i markedet mellom Kristiansand og Hirtshals, og vi får smøre oss med tålmodighet. Men jeg er sikker på at gjestene vil sette stor pris på tilbudet vi kommer med.