Fakta
LYD OG VIDEO
Hjelp | Mer lyd og video
ALT OM:
- LYD: Mobilbransjen utfordres på falske nødmeldinger. Hovedtillitsvalgt i politi- og lensmannsetaten, Bjørn Egeli og Erik Sandsmark, Sony Ericsson Reporter Kristin Nilsen
- Politiet på Sørlandet - Sørlandet
og Aud Refseth
I går ble det kjent at politiet på Agder bruker fire til fem årsverk på feiloppringninger. Hovedtillitsvalgt i politi- og lensmannsetaten, Bjørn Egeli, håper mobilbransjen kan finne tekniske løsninger som kan begrense problemet.
Overvekt av falske meldinger
For politiet nedringes med tull og tøys. Cirka 75 prosent av alle oppringninger til nødnummeret 112 på Sørlandet, skyldes feil. Tastelåsen på mobilen oppheves automatisk når 112 blir trykket inn, slik at mobilen ringer fra jakkelomma til folk som ikke vet det. Barn som leker med mobiltelefoner ringer tilfeldigvis 112 fordi nummeret kan ringes selv uten SIM-kort. Nå håper Egeli at mobilbransjen kan hjelpe.
- Per i dag ligger det ikke inne noen mulighet til å låse tallkoden 112. Det bør kanskje bransjen se på, og at brukeren må gjøre noe aktivt helt bevisst for å komme gjennom på dette nummeret, sier Egeli.
Vil ta utfordringen
Egeli har informert politidirektoratet, som nå skal arbeide videre med å løse problemet. Erik Sandsmark i Sony Ericsson sier de er svært villige til å diskutere mulige løsninger hvis direktoratet kontakter dem.
- Vi er villige til å ta en dialog med politiet for å se om vi kan finne en løsning på denne problematikken. Vi er interessert i å sette inn tekniske ressurser for å se på problemstillingen, sier Sandsmark.