Med store festivaler følger alltid reklameboder og vareprøver, så også med Palmesus. Blant folk som deler ut freebies står Strømmestiftelsen og ber folk si nei til barnearbeid. Dermed er de festivalens eneste humanitære alibi.
Vil om hjelp til oppmerksomhet
– Vi har en kampanje der vi ber folk løfte det vi jobber med ut på sosiale medier. De skal spre budskapet «nei til barnearbeid», sier Kristine Rosseland, kampanjesjef i jobbskaperkampanjen.
Hun sier de har fått litt delt mottakelse fra festivalpublikummet, men at folk stort sett er positive.
– Det er første gang vi er her, og der har vært en positiv opplevelse. Mange hyggelige folk kommer bort og prater.
– Positivt for oss og festivalen
Lyden er høy og dét inviterer ikke til de dypeste samtalene, men Rosseland håper hun og medarbeiderne klarer å vekke interessen hos noen, som senere vil finne ut mer om kampanjen mot barnearbeid.
Rosseland sier Strømmestiftelsen stilte seg spørsmålet om det er riktig å være på festivalen blant alkohol og kommersielle aktører.
– Så lenge vi ikke ber om penger av fulle folk eller ber dem signere noe de ikke vet hva er, så tror vi det er positivt både for oss og Palmesus at vi er her.