NRK Meny
Normal

Elev spredte nynorskoppgaver – må ta tentamen på nytt

150 avgangselever ved Grim skole i Kristiansand må ta tentamen i nynorsk på nytt etter at en tiendeklassing tok bilder av oppgavene og spredte de til medelever.

Grim skole

150 avgangselever ved Grim skole må ta nynorsktentamen på nytt etter at en elev spredte oppgavene i forkant av prøven.

Foto: Arkiv / NRK

Det var i forbindelse med den avsluttende vårtentamen i hovedmål (bokmål) at én elev ved Grim skole ved en feiltakelse fikk utlevert et oppgavesett med sidemålstentamen (nynorsk). Tentamen i nynorsk skulle først avholdes to dager etter bokmålstentamen.

Glippen ble ifølge skolen oppdaget etter kort tid og oppgavesettet ble levert inn.

– Problemet var bare at eleven i løpet av den korte tiden klarte å ta bilde av oppgavene med mobiltelefon. Deretter spredte vedkommende oppgavene til andre elever på 10. trinn, forteller konstituert rektor Jan Erik Gåsland ved Grim skole.

Oppdaget i etterkant

Han understreker at eleven aldri skulle hatt mobiltelefonen fordi den skulle vært innlevert i forkant av tentamen.

Tentamen i nynorsk ble avholdt torsdag i forrige uke. Det var først i etterkant av tentamen at skolen fikk vite at mange elever kjente til oppgavene i forkant.

Ifølge Gåsland har skole fått opplyst at flere av de 150 elevene forberedte seg grundig til den kommende prøven ved å hente opplysninger på internett.

– Vi ser svært alvorlig på saken og har derfor kommet fram til beslutningen om å kjøre ny prøve i neste uke for alle elevene.

Gåsland sier skolen ikke har grunnlag for å si at besvarelsene var bedre enn normalt.

– Poenget er at dette må være rettferdig, sier Gåsland.

Eleven kan straffes

Saken kan få konsekvenser for eleven som spredte oppgavene til sine medelever.

– Skolen innrømmer å ha gjort en menneskelig feil i denne saken, men eleven har her spredt oppgavene til sine medelever. Saken er notert ned som anmerkning. Vi vil nå vurdere hvordan handlingen skal vektlegges når ordenskarakteren fastsettes, sier Gåsland.

Han sier skolen aldri tidligere har opplevd noe lignende. Men skolen opplever oftere og oftere utfordringer fordi elever er utstyrt med mobiltelefon og er hyppige brukere av sosiale medier.

– Det er en betydelig utfordring for oss. Mobiltelefon er en teknologi som det er mye positivt med, men det har en bakside. Slike saker aktualiserer debatten om mobilfri skole, sier Gåsland.