– Vi har løpende dialog med kommunen, og kommer til å følge opp tilsynet med legevakta i noen måneder til, sier fylkeslege i Agder Aase Aamland.
Et tilsyn ved legevakta i Arendal i fjor avdekket flere lovbrudd. Blant annet var responstida på telefon for lang.
I enkelte tilfeller måtte personer vente i over én time på telefon. Et nasjonalt krav er at 80 prosent av dem som ringer skal få svar innen to minutter.
Bare halvparten (50,83 prosent) av telefonene ble besvart i løpet av fristen, står det i tilsynsrapporten.
I etterkant av tilsynet mottok fylkeslegen flere bekymringsmeldinger om at forholdene ved legevakta ikke var ordnet opp i.
De skal blant annet ikke hatt lege på vakt på dagtid en dag i november. Responstida hadde heller ikke blitt bedre.
Aamland sier de da fant det nødvendig å ha et nytt møte med kommunen. Dette for å gjennomgå status.
– Vi var bekymret fordi det for oss så ut til at responstida hadde forverret seg. Vi forventer nå at de jobber med tiltak som fører til at de svarer raskere på telefon, sier Aamland.
Har ansatt nye overlege
Legevakta i Arendal betjener om lag 100.000 innbyggere. Det siste året har den vært i hardt vær.
Agderposten har blant annet intervjuet sykepleiere som fryktet lav bemanning kunne føre til dødsfall blant pasienter.
Arendal kommune sier de har gjort flere tiltak for å bedre situasjonen. De har blant annet styrket ledelsen betraktelig.
Urd Berntsen er enhetsleder for forebyggende tjenester. Hun forteller at de har fått på plass en overlege i 100 prosent stilling, og en egen virksomhetsleder for legetjenesten.
– Fra mars skal vi også oppbemanne ved å bruke tredjeårs sykepleierstudenter. Det er vi veldig spent på, og har tro på at det vil gjøre situasjonen bedre.
Krevende med nytt journalsystem
I september flyttet legevakta inn i nye lokaler.
I etterkant av Agderposten sin artikkel publiserte Berntsen et leserinnlegg hvor hun skrev at flyttingen til nye lokaler har vært utfordrende.
Ifølge Berntsen var flyttinga mer krevende enn de hadde forutsett. Blant annet fordi man kort tid etter innførte et nytt journalsystem.
Det var for eksempel utfordringer med å logge seg på.
– Det er fortsatt noen småting med systemet, men dette er topprioritert hos IKT. Vi føler vi nå er i gang med normaldrift ved legevakta.
– Når forventer dere at responstida vil bedres?
– Den vil fortsatt variere avhengig av pågang, men jeg har tro på at den vil bedre seg når vi oppbemanner i mars, sier Berntsen.
Fylkeslege Aamland opplyser at de skal ha et nytt møte med kommunen i mars.
Innen 10. mai skal kommunen blant annet levere inn oppdatert resultat på responstid.
Hei!
Tenkte du på noe spesielt da du leste denne saken eller har tips til noe annet jeg bør skrive om?
Send meg gjerne en e-post!