– Vi er ikke fornøyd med resultatet. Dette kunne vært bedre, fastslår Jan Seland.
Han er medlem av TV-aksjonskomiteen i Lyngdal som i år valgte digital aksjon for andre år på rad.
Totalt fikk de inn 360.000 kroner. I fjor fikk de til sammenlikning inn 580.000 kroner.
På landsbasis valgte 32 norske kommuner digitale løsninger i år. På Agder gjaldt dette Lyngdal, Farsund, Risør og Lindesnes.
– Vi oppfordret innbyggerne til å gi via Vipps også har vi hatt et tilbud hvor du kan bestille en bøssebærer på døra, sier Seland.
Kommunene som valgte digital aksjon fikk inn mindre penger enn kommuner som har valgt tradisjonell dør til dør-aksjon, ifølge ansvarlige for TV-aksjonen.
Mandag kveld har det totalt blitt samlet inn 273 millioner kroner til Redd Barnas arbeid for å hjelpe barn rammet av krig og konflikt. Det er ny rekord.
I Agder er det totalt samlet inn 16 millioner kroner.
Anbefaler fysisk innsamling
Leder av TV-aksjonen Nina Larsen sier at det fortsatt er fysisk innsamling som anbefales, til tross for et stadig mer kontantløst samfunn.
– Vi ser at de kommunene som hadde fysisk innsamling samlet inn mer.
I år fikk TV-aksjonen inn 36 millioner i kontakter.
– Og når vi kommer, så vipser også folk. Det er fortsatt den kanalen som gir mest til aksjonen. Rundt en tredjedel av pengene kommer herfra, sier Larsen.
800.000 i kontanter
Fylkesaksjonsleder i Agder, Helene Knutsen Fosso, sier de alltid anbefaler kommunene å legge til rette for dør til dør bøsseaksjon.
– Tallene snakker for seg selv. Vi ser at det fortsatt er dør til dør som er hjertet i TV-aksjonen, sier Fosso.
Hun mener det fysiske møtet i døra er en viktig påminnelse til folk om å gi.
– I Kristiansand fikk vi inn 800.000 kroner i kontanter. Det hadde vi ikke fått om det ikke hadde vært for de fysiske bøssene.
Mange er ikke «med» på det digitale
Tommy Tønnessen bor i Lyngdal. Han hadde ikke fått med seg at årets innsamling i kommunen hovedsakelig var digital
Han synes det er en skandale at kommunen hans ikke har greid å få ut informasjon til alle om den digitale aksjonen.
– Dette handler om at det sitter altfor mange hjemme, for eksempel eldre, som ikke er med på det digitale. Informasjonen kunne vært mye bedre, mener Tønnessen.
Han er ikke fornøyd med at kommunen hans «bare» fikk inn 360.000 kroner.
– Du ser spranget mellom de kommunene som har gått på døra og de som har hatt digital aksjon, sier han.
Jan Seland i TV-aksjonskomiteen i Lyngdal sier de valgte en digital løsning av to grunner: Å organisere TV-aksjonen er ressurskrevende og folk har lite kontanter.
– Det er aldri er gøy å komme langt nede på en resultatliste. Vi må nå evaluere for å se om dette er måten å gjøre det på, sier Seland.
Hei!
Tenkte du på noe spesielt da du leste denne saken eller har tips til noe annet jeg bør skrive om?
Send meg gjerne en e-post!