Hopp til innhold

Mer om ensembleledelse

I programfaget instruksjon og ledelse, er det fokus på å lære grunnleggende dirigering og partiturforståelse. Den lederrollen man kan ha som utøver på eget instrument, aktualiseres mer i samspilldelen av faget instrument, kor og samspill.

OESTERREICH NEUJAHRSKONZEERT

Dirigent Lorin Maazel med Wien Filharmoniske Orkester.

Foto: TERRY LINKE / Ap

Mål for opplæringen i ensembleledelse er at eleven skal kunne:

  • Instruere og lede kor- og instrumentalensembler med varierte repertoar
  • Formidle musikalske uttrykk
  • Beherske grunnleggende takteringsfigurer
  • Gi veiledning i en øvingssituasjon, ut fra notebildet og egne intensjoner
  • Bruke partitur som utgangspunkt for praktisk arbeid
  • Velge repertoar for ulike ensembler, og vurdere vanskelighetsgrad
  • Beskrive ulike lederroller, og drøfte forhold som er viktige for ledelse av musikkaktiviteter

(Kompetansemål fra læreplan i instruksjon og ledelse)

For å lære grunnleggende dirigering, må du trene mye på de standardiserte bevegelsene som brukes for å vise taktarter og musikalsk uttrykk, i tillegg til å jobbe med lesing av sammensatte notebilder. Du får bruk for all opparbeidet musikalsk kunnskap, både teoretisk og praktisk, når du skal veilede kor og instrumentalensembler, og du vil oppleve at ensembleledelse er et fagområde med mange og varierte utfordringer. En dirigent må ha dirigenttekniske og musikalske ferdigheter, samt innsikt i både psykologi og pedagogikk. Det handler om å kunne kommunisere til andre, via bevegelser og kroppsspråk, dine musikalske intensjoner og musikkens karakter.

Kunnskap om ensembleledelse kan anvendes på mange og ulike nivåer. Du som er elev på en musikkavdeling på videregående skole, har kanskje allerede fått erfaringer i det lokale musikklivet som instrumentlærer, gruppeinstruktør eller dirigent. Ensembleledelse og produksjonsledelse vil gi deg nyttig og praktisk kunnskap og erfaring som du umiddelbart kan anvende utenom skolen. Samtidig er instruksjon og ledelse et fagfelt som kan være samlende på skolen for flere fag.

Oppgaver i musikkfordypning for litt større grupper, kan være nyttig å få prøvd ut ”live” ved hjelp av instruksjon og ledelse.

Faget musikk i perspektiv kan forstås enda bedre, hvis du selv må innøve eller være med på å fremføre noen sentrale musikkeksempler i instruksjon og ledelse. Dette vil gi deg økt sjanger- og epokekunnskap. Du vil kunne forstå musikkens oppbygning bedre, når du selv får anledning til å sette deg inn i notebildet til lytteeksempler.

Music sheet
Foto: unknown / https://www.colourbox.com/

Det kreves mye forståelse og trening for å kunne lese partitur. Hvordan du kan utvikle denne kunnskapen, vil det fokuseres mye på her, samtidig som vi ser på dirigeringens mer håndverksmessige og praktiske sider.

For å kunne lede og instruere musikkensembler, må du vite hvordan musikken skal klinge, men også hvordan du får ensemblet til å spille og/eller synge godt sammen ved hjelp av tydelige og forståelige bevegelser. Som ensembleleder har du stor betydning og innvirkning på kvaliteten til de fleste musikkfremførelser.

Din egen erfaring som sanger i koret til musikkavdelingen eller som instrumentalist i korps, storband eller orkester, har også betydning for deg når det er din tur til å stå foran og lede et ensemble. Du har deltatt på mange øvelser som utøver, og nå er det på tide å tenke gjennom hva du opplevde som god eller dårlig ensembleledelse.

For noen personer virker det tilsynelatende enkelt å dirigere og instruere ensembler. Det er ikke lett å se hvilket arbeid som ligger bak, men det er klart at de som har deltatt i ensembler med dirigent i mange år, forstår signaler og tegn som er vanlige, og kan selv lettere overføre dette til egen praksis.

Med trening og god jobbing kan du utvikle ferdigheter, og erverve deg nødvendig kunnskap for å mestre den oppgaven det er å lede andre igjennom sine musikalske fremførelser. Det som er helt sikkert er at du må trene mye på dirigentsituasjonene, både øvelser og fremføringer, for å få nok erfaring til å bli en vellykket dirigent.