NRK Meny
Normal

Bergingen av Wyvern er i gang

Mannskapet om bord i Island Constructor er nå i gang med å forbedere hevingen av Wyvern fra havbunnen i Østersjøen.

Rydding av gjenstander fra Wyvern

Rydding av gjenstander fra Wyvern

– Vi holder på på sikre mast og rigging. Det er blant annet seil som må kuttes ned og sikres, sier han.

Bergingsfartøyet Island Contructor kom fram til havaristedet i Østersjøen like etter klokken 23:00 onsdag kveld. Da ble bergingsfartøyet plassert over Wyvern og miniubåtene, eller Rovene ble satt ut i sjøen.

Les også: – Et magisk øyeblikk!

Les også: Spleiser på å heve Wyvern

01:30 i natt var Wyvern lokalisert der mannskapet om bord i Island Constructor mente de ville finne havaristen.

Mannskapet på Island Constructor

Mann skapet på Island Conductor følger abeidet med ryddingen av seil og løse gjenstander fra broen.

– Gode værmeldinger

Superintendant Nils Olav Roaldsøy sier at mannskapet nå er i gang med å forberede løftet.

– Så langt har ting gått etter planen. Det er laget gode planer på land i forberedelsene til operasjonen, sier Roaldsøy.

Les også: – Mastene står rett opp, og seilene henger fortsatt på

Les også: - Det haster med å hente opp Wyvern

Forholdene for operasjonen i Østersjøen øst for Øland er gode.

Wyvern på bunnen

Klokken halv to natt til torsdag ble Wyvern lokalisert der mannsapet på Island Constructor trodde den skulle være.

Foto: Nils Olav Nergaard

– Været er veldig, veldig bra. De siste værmeldingene ser veldig lovende ut for hele perioden fremover. Vi tror ikke været kommer til å bli noe problem for oss, sier superintendanten.

– Det kan skje ting som vi ikke har kontroll over

Hevingsoperasjonen er beregnet å ta vel 50 timer. Fredag kveld starter trolig selve løftingen av Wyvern de femti meterne opp fra sjøbunnen. Natt til lørdag skal operasjonen være unnagjort.

Mannskapet på Island Constructor er optimistiske.

– Det er lagt gode planer. Vi har en god båt med et godt mannskap. Wyvern-gjengen er og med oss om bord. Både kapteiner og folk som var med da den havarerte. Vi må likevel ta høyde for at det kan skje ting som vi ikke har kontroll over, sier Roaldsøy.