Hopp til innhold

Vil ikke prioritere passasjerer

Folk som skal reise med ferje i sommer må regne med lange køer når det dukker opp lastebiler med farlig gods-transport.

Ferje i Mortavika

Ferjeselskapet Fjord 1 er sterkt imot å gi kapteinene ansvaret for å prioritere passasjertrafikk foran farlig last i utfartshelger.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Ferjeselskapet Fjord 1 er sterkt imot å gi kapteinene ansvaret for å prioritere passasjertrafikk foran farlig last i utfartshelger.

Senest i pinsen var det opp mot fire timer ventetid over Boknfjorden nord for Stavanger fordi ferjene må gå med færre passasjerar når det kommer biler med LNG-gass.

– Dette er helt meningsløst

Opptil fire timers venting i Boknafjordsambandet

Vegdirektoratet har nå sendt på høring et forslag om at kapteinen ved behov kan avgjøre at disse bilene må vente.

Omstridt forslag

Seniorrådgiver i Vegdirektoratet, Odd Barstad sier at båtføreren kan foreta en vurdering dersom en farlig gods-transport kommer ombord først, slik at veldig mange biler må stå igjen.

Konflikten mellom helgebilistene og transportører av farlig last har toppet seg etter at sjøfartsdirektoratet fra nyttår strammet inn reglene slik at ferjene over Boknafjorden bare kan ta med 129 passasjerer når det kommer biler med for eksempel flytende gass.

Ferjekø Mortavika

Folk som skal reise med ferje i sommer må regne med lange køer når det dukker opp lastebiler med farlig gods-transport.

Foto: Zbigniew Czaplicki / NRK

Det å myke opp dagens regel om at den som kommer først til kaien også kommer først med ferja vil skape problemer overfor transportørene medgir Barstad.

–Absolutt, dette er et forslag som det er veldig delte meninger om, sier han.

–Konflikter på kaiene

Viseadministrerande direktør i Fjord 1, Svein Solheim mener at forslaget bare vil skape nye problemer.

–Slik som vi ser det, kan det fort bli konflikter på kaiene. Det vil bli veldig fokus på den kapteinen som må gjennomføre upopulære tiltak. Det er også fare for at det vil bli praktisert ulikt mellom de forskjellige ferjene og rederiene.

Nytt forslag skal korta ferjekøane

Ferjekaos i vente

Egne avganger for farlig gods

Fjord1 mener myndighetene burde skille den farlige lasten fra annen trafikk med egne avganger.

–De som kjører slik transport vil vite at dette er avganger som er pioritert for farlig last. Da vil kundene lettere kunne orientere seg inn mot avganger som ikke er prioritert for farlig last.

Farleg transport kan få eigne ferjer

De reisende vil måtte leve med køer lenge ennå. Til tross for at samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa alt i mars sa at nye retningslinjer skulle være på plass i løpet av våren, er det nye forslaget fortsatt ute på høring med frist til 25.juni.

Det betyr at det neppe kommer endringer i regelverket før sommertrafikken er over.

Hva synes du om ferjekaoset?