Hopp til innhold

– Dette er helt meningsløst

Transport med farlig last sinket fredag kveld pinseutfarten over Boknafjorden. Leder i samferdselsutvalget i Rogaland, Odd Arild Kvaløy, er oppgitt.

Boknafjordsambandet

Køen fra Mortavika var fredag kveld åtte kilometer lang. På avgangen klokken 19.25 var det likevel bare 129 passasjerer ombord.

Foto: NRK

Fredagen før pinse er kanskje den største utfartsdagen i Boknafjord-sambandet hele året. I går kveld var bilkøen fra Mortavika på det verste åtte kilometer lang.

Folk måtte vente mellom tre og fire timer for å krysse fjorden.

Og fortvilelsen ble ikke mindre da MF Stavangerfjord klokken 19.25 bare tok med 129 passasjerer på grunn av at transport med farlig last var ombord.

– Slik kan vi ikke fortsette å ha det, sier leder i samferdselsutvalget i Rogaland fylkeskommune, Odd Arild Kvaløy.

Noe må gjøres nå

– Det er helt meningsløst at transport med farlig last blir sendt av gårde på den verste utfartshelgen i året, sier Kvaløy.

Han hadde problemer med å tro at det var sant, da han leste om ferjekøene på NRKs nettsider i går kveld.

Kvaløy sier at et nytt regelverk må på plass snarest, og han vil ta kontakt med samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Artikkelen fortsetter under bildet

Høy prioritet

Mortavika ferjekai

I dag har tungtransporten lik prioritet som persontrafikken i Boknafjordsambandet. Men det kan det bli endringer på.

Foto: Rolf Marnburg / NRK

Veidirektoratet har nå et forslag til endring i regelverket ute på høring. Fristen er i juni.

Samferdselsministeren sier til nrk.no lørdag kveld at hun lover å gi saken høy prioritet og rask behandling. For det haster med å få en endring på plass.

– Den fredagstrafikken vi har hatt i Boknafjordsambandet i år er ikke til å leve med, sier ministeren.

Transport med farlig last har skapt problemer på alle de store utfartsdagene i år, men er også et problem hver eneste fredag.

– En mulig løsning er at ferjemannskapene kan sette transport med farlig last til side på avganger med mye persontrafikk, sier hun.

– Uholdbart

Det forslaget er ikke til å leve med for transporttrafikken. Det sier styreleider i Logistikk og transportforeningens landsorganisasjon i Rogaland, Jan Håvard Hatteland.

Han forstår at folk blir frustrerte når ferjene kjører med lite passasjerer, men understreker at de er styrt av næringslivets behov.

– Vi kjører når næringslivet trenger oss. Det er flere hundre transporter over Boknafjorden hver uke med farlig last.

– Det er helt uholdbart for næringslivet dersom vi blir stående igjen på ferjekaien på E-39 ofte, sier han.

Beklager

Fredag var det transport med nedkjølt gass som sinket pinseutfarten. Ferja kan da bare ta 129 passasjerer. Årsaken til det er en ny forskrift som kom ved nyttår.

Driftssjef Oscar Bergheim i Fjord1 beklager overfor sine kunder som måtte vente ekstra lenge på ferjekaien.

– Vi forholder oss til regelverket, og da kan vi ikke gjøre så mye annet enn å beklage, sier han.

Også Bergheim bekrefter at transport med farlig last fører til ekstra venting for persontrafikken nesten hver eneste fredag.

Hva mener du er løsningen på problemet?