Null til hundre kilometer i timen på under tre sekunder, helstøpt rammeverk i karbonfiber og to el-motorer. Det spares ikke på noe når teamet fra Universitetet i Stavanger stiller til ingeniørkonkurranse.
- LES OGSÅ: Norske studenter inntar Silverstone
– Vi gjør det meste selv, som design for aerodynamikk, lage systemer, prosjektplanlegging, strukturanalyser og materialvalg, sier PR-ansvarlig Simon Furnes i ION Racing UIS.
– Studentene tar sjanser
Prosjektet er frivillig, og tidligere har teamet bygget to bensindrevne biler. Til årets konkurranse, som er verdens største for ingeniører, gjør de en miljøvennlig vri. Resultatet skal bli Norges raskeste, elektriske racingbil.
- LES OGSÅ: Nå vil også jentene bli ingeniører
– Ved å ta skrittet videre fra en bensindrevet bil, slik studentene har hatt de to foregående årene, øker kompleksiteten i prosjektet. Med dette viser studentene både vilje til å avansere, ta sjanser, og til å utfordre seg selv, sier Kristin Færøvik.
- LES OGSÅ: Bygde plattformer av avispapir
Hun er direktør i offshore-kjempen Rosenberg, som bistår prosjektet faglig og økonomisk.
Kjemper mot de beste
Furnes forteller at det er ekstra kjekt å jobbe med elektrisk drift i en studiehverdag som ellers består av mye teori. Drømmen er å få en pris for det mest innovative produktet.
- LES OGSÅ: Krever massiv ingeniørsatsning
– Dette er jo en konkurranse med de største universitetene i verden. En plass blant de tretti beste er en seier for oss, sier han.