NRK Meny
Normal

– Kundene krever norske taxisjåfører

Utenlandske taxisjåfører i Haugesund trakasseres av passasjerer. – Vi frykter store mørketall, sier daglig leder i Haugaland taxi.

Solo Karem

Solo Karem (t.v.) er en av mange utenlandske taxisjåfører i Haugesund.

Foto: Arne Gunnar Olsen / NRK

– Det er forferdelig. Når vi får slike passasjerer, kan vi ikke gjøre noe, sier drosjesjåfør Hussam Diace.

Haugesunds Avis fortalte i dag om taxisjåfører i Haugesund som trakasseres av passasjerene på grunn av sin etniske bakgrunn. Hussam Diace er en av dem.

– Folk drikker alkohol i bilen uten lov. Når vi gir dem beskjed, kjefter de og kommer med rasistiske uttalelser, sier Diace.

– Hvis vi svarer tilbake, blir det bare mye verre, fortsetter han.

Frykter mørketall

Ledelsen i Haugaland Taxi er klar over at mange sjåfører blir utsatt for rasisme på jobben, og vil nå ha større fokus på problemet.

– Jeg synes ikke det er hyggelig å få slike tilbakemeldinger. Vi har vært klar over enkeltepisoder tidligere, men nå ser det ut til å tilte, sier daglig leder Georg Hillestad.

Selskapet hadde fredag et møte for å finne ordninger som kan beskytte sjåførene, men Hillestad mener taxisjåførenes jobbsituasjon gjør det vanskelig å finne en løsning.

– Det er en utfordring fordi sjåførene er alene når de transporterer passasjerer. De er på tomannshånd, og da er det lett å gi uttrykk for hva en mener, sier han.

Haugaland taxi har ikke oversikt over hva som skjer inne i bilene, og Hillestad frykter store mørketall.

– Rasisme er vanskelig for oss å plukke opp, og vi har dessverre ikke fått innrapportert alle hendelsene, sier han.

Ber om norske sjåfører

Det har gått så langt at enkelte kunder forlanger norske sjåfører når de bestiller taxi.

– Jeg liker ikke isoleringen. Dersom innvandrere blir isolert, får de ikke jobbe. Da blir det kaos, sier Mehdi Sayyah.

Sjåfør Solo Karem har unngått de store konfrontasjonene, og mener problemene kan unngås.

– Hvis du er høflig og tar hensyn, tar de også hensyn til deg. Du må kunne kommunisere, slik at det blir en felles forståelse, sier Karem.

– Hvis man kan språket går det fint. Hvis ikke blir det mange misforståelser mellom sjåførene og passasjerene, mener Mehdi Sayyah.