Tren hjemme – kjapt og effektivt

Du trenger ikke gå på helsestudio for å trene styrke. Det finnes en rekke øvelser du kan gjøre hjemme, med enkle hjelpemidler

Nordsjørittet
Foto: Stig Morten Waage / NRK

Når du trener frem mot Nordsjørittet er det viktig å fokusere på styrketrening i tillegg til kondisjonstrening.

- Du kan jo sammenligne kroppen med en bil. Kondisjonen er på en måte motoren i kroppen, mens karosseriet er musklene og skjellettet. Det er jo musklene som holder skjellettet oppe. Begge deler må være i orden hvis vi skal klare å gjennomføre Nordsjørittet, sier Marian Karin Jenssen som er personlig trener hos Sats i Stavanger.

Hun sier at det ikke er så mye som skal til for å trene og vedlikeholde musklene.

- Effektiv trening i 20-30 minutter et par ganger i uken er kjempeflott, en bra begynnelse for de som ikke har trent så mye tidligere!

Enkle øvelser

Marian sier det er enkle øvelser alle kan gjøre hjemme:
- Tren utfall. Gå bortover gulvet med dype skritt. Ha gjerne en sekk med bøker på ryggen for å få ekstra belastning.

Hør reportasjen her: Styrketrening

Du kan også lage deg vekter av et par flasker fylt med vann. Det gir ekstra trening for armer og skuldre. Push-ups, sit-ups og planken kjenner de fleste.

Stor variasjon

Det finnes mange forskjellige øvelser å gjøre. Noen kan du gjøre uten utstyr, andre krever for eksempel en strikk, håndmanualer eller en ball.
Det finnes en rekke dvd’er og bøker som gir tips om treningsøvelser. Marian anbefaler styrketrening to ganger i uken.

- Kjør gjennom hele kroppen, men fokuser ekstra på bena den ene dagen og mage/rygg den andre dagen. Og ikke vær opptatt av å telle repetisjoner. Hold på til du ikke orker mer. Da kommer fremgangen!

Her kan du se video av forskjellige styrkeøvelser:

Se styrkeøvelsene her