Ringnes har halvparten av markedet
Analysebyrået AC Nilsen Norge undersøkte øl-salget i 44 rogalandbutikker rett før nyttår og slår fast at Tou er det ledende øl-merket med en markedsandel på 20 prosent. Totalt har Ringnes sitt øl halvparten av markedet sier Birgitte Langball som er informasjonsrådgiver i Ringnes:
- Vi har tatt tilbake markedsandeler utover høsten og har nå nådd det nivået vi lå på da beslutningne om nedleggelse av prduksjonen på Tou ble tatt i juni.
- Er du overrasket over at forbrukerne igjen velger Tou-øl i butikken etter alt oppstyret i sommer?
- Det er kjekt at de har funnet tilbake til Tou-ølet, sier Birgitte Langball, for Tou er Rogalands lokale øl-merke.
Lervig fem prosent
Forrige uke meldte Lokalen at Lervig Aktiebryggeri må øke salget om det skal være grunnlag for å bygge bryggeri. I undesøkelsen fra AC Nielsen har Lervig en markedsandel på fem prosent her i fylket. De ansvarlige hos Lervig avviser sammenligningen så lenge de bare er i butikkene i seks av rogalandskommunene. Rogalands pils fra Berentsen i Eigersund har en enda mer beskjeden del av markedet.