Hopp til innhold

– Skal ikke måtte regne ut pH-verdi for å kunne vaske bilen

Billykten på Teslaen til Madeleine Solheim Johnsen og Nikolai Aunbakk fikk et skår etter første vask. Tesla mener de har vasket feil, selv om de regnet ut pH-verdien på såpen.

Madeleine Solheim Johnsen og Nikolai Aunbakk med sin splitter nye Tesla.

Madeleine Solheim Johnsen og Nikolai Aunbakk er frustrerte over Tesla.

Foto: Privat

Tidligere i år kjøpte Madeleine Solheim Johnsen og hennes forlovede, Nikolai Aunbakk, en splitter ny Tesla Model Y.

To måneder senere, da Aunbakk var i ferd med å vaske bilen for andre gang, oppdaget han en sprekk i glasset på baklykta.

Skade i Tesla-billykt

Dette skåret ble oppdaget av Nikolai Aunbakk.

Foto: Privat

– Den var på innsiden av lykta, og jeg tenkte det måtte være en produksjonsfeil. Jeg skjønte ikke hvordan det kunne ha skjedd, og jeg tenkte i alle fall ikke at det var noe vi hadde klart å få til.

Men nå mener Tesla servicesenter i Moss at det er feil vask som er årsaken til sprekken.

Blandet ut til riktig pH-verdi

I brukermanualen til bilen blir forbrukerne advart mot bruk av såper og kjemikalier som har en pH-verdi over 13.

Såpen de brukte, har ifølge paret en pH-verdi på mellom 12,5 og 13,5.

– Vi blandet såpen ut med vann, slik at om pH-verdien hadde vært 13,5, hadde vi vannet det ut til 12,2, sier Aunbakk.

Likevel svarer Tesla at såpen kan ha skadet lykten, da pH-verdien har vært «helt på grensen».

– Vi synes det er helt merkelig at de kan hevde at skaden kan ha oppstått av bilvask. Vi vasket bilen en gang før dette skjedde. Vi har i tillegg vasket bilen innenfor de rammene som en brukerhåndbok instruerer om, sier Solheim Johnsen.

Sjekker du pH-verdien på såpen du vasker bilen med?

NRK har sendt flere forespørsler til Teslas europeiske presse-e-postkonto. Det samme gjelder presse-e-posten til Tesla Norge og Tesla servicesenter i Moss. Ingen av de tre henvendelsene er besvart.

Les også Lars Petters splitter nye Tesla fungerte aldri: – Jeg kjenner blodtrykket stiger hver gang

Lars Petter Rekkedal i sin nye Tesla.

Må regne fram riktig pH-verdi

Paret betalte totalt 3772 kroner for å skifte baklykten, som de regnet med å få tilbake på garantien eller reklamasjon på bilen.

Paret svarer Tesla ved å peke på at de har fulgt anbefalingene i henhold til brukerhåndboken. De mener at grensen bør endres dersom bilen ikke kan vaskes med pH som er på grensen til hva som er anbefalt.

Til dette svarer Tesla følgende:

Og paret får ingenting dekket.

Nikolai Aunbakk mener de har lagt fram dokumentasjon som viser at de har gjort ting riktig.

– Dette virker veldig urimelig. Vi har forholdt oss til retningslinjene. Og faktisk skal det ikke være så vanskelig for en forbruker at man må regne ut pH-en på et produkt for at man skal kunne vaske bilen, så lenge man bruker et produkt som er laget for bilvask.

Les også Tesla dominerer klagestatistikken

Tesla biler utenfor butikken på Skøyen

– Må kunne vaske bilen på normal måte

De har en sønn på tre år og en datter på seks måneder. Paret forteller til NRK at de kjøpte ny bil for å ha garanti- og reklamasjonsrett.

– Vi ville ha en trygg og sikker bil, som vi skulle slippe å slippe å reparere, slik vi ofte måtte med den gamle bilen. Vi som småbarnsfamilie ville slippe de bekymringene, sier Solheim Johnsen.

Paret har klaget. Nå ligger saken hos Forliksrådet.

– For oss er det veldig surt å bruke mange tusenlapper på en helt ny bil med garanti- og reklamasjonsrett. Så må vi likevel ut med penger på grunn av feil vi mener er deres ansvar.

Forbrukerrådet: – Biler skal tåle vask

Thomas Iversen er seniorrådgiver og forbrukerjurist i Forbrukerrådet. Han forteller til NRK at flere bilkunder opplever at nye biler får skader i vask.

Thomas Iversen

Thomas Iversen er seniorrådgiver og forbrukerjurist i Forbrukerrådet.

Foto: Emma-Marie B. Whittaker

– Bilen skal helt klart tåle å bli vasket. Om man må ta spesielle forholdsregler, må det komme fram i bruksanvisningen. Dersom bilen ikke tåler vanlig vask, og forbrukeren ikke har gjort noe galt, har forbrukeren rett til å få lykten fikset eller få refundert utgiftene, sier han.

Iversen mener det virker usannsynlig at paret har trådt feil.

– De har tatt skrittet å blande ut såpen så den får korrekt pH-verdi, og vi må anta at de har lest resten av bruksanvisningen som omhandler skylling og tørking. Dette taler for at de burde ha fått bort såpass mye såpe at det ikke skulle kunne gjøre skade på bilen.

Les også Fjerner flere fordeler for elbiler

Else Johannessen lader elbilen sin.