Hopp til innhold

Tesla dominerer klagestatistikken

Tesla har tolv prosent av nybilsalget men står for halvparten av klagene på nye biler i Norge. Det viser nye tall fra Forbrukertilsynet.

Tesla biler utenfor butikken på Skøyen

Topper statistikken: Halvparten av alle meklingssakene Forbrukertilsynet hadde om nye biler i fjor handlet om Tesla.

Foto: Siri Vålberg Saugstad / NRK

Siden Tesla kom inn på det norske markedet har salget økt år for år. Tesla er nå Norges mest solgte bil, med 21.303 nye biler solgt i 2022.

En annen toppnotering Tesla beholder er på antall klager, ifølge tall NRK har fått fra Forbrukertilsynet. I fjor dreide halvparten av alle meklingssaker om nye biler seg om nye Tesla-biler, 83 av totalt 168 nybil-saker.

Forbrukertilsynet mekler mellom misfornøyde forbrukere og næringsdrivende og vil ikke mene noe om tallene. Det overlater de til Forbrukerrådet.

Thomas Iversen fra forbrukerrådet.

- Veldig kjedelig: Jurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet føler med Tesla-eiere som må bruke tid på å rette feil på en ny bil.

Foto: Helen Mehammer / Forbrukerrådet

– Typiske feil på Tesla kan typisk være at panelene ikke er satt ordentlig sammen, lakk som løsner og lykter som ikke virker som de skal. Det er kjempekjedelig når du akkurat har hentet ut en ny bil, sier Thomas Iversen, jurist i Forbrukerrådet.

Flest klager per bil

Nybilsalget i Norge ligger på rundt 175000 biler i året.

Tesla er mest populær, men utgjør bare tolv prosent av salget. Dermed er Tesla overrepresentert på klager.

– Noen Tesla-eiere opplever å få feilen fiksa med en gang mens andre må både purre og vente lenge uten en bil som er blitt fiksa forteller Thomas Iversen

– Tesla har solgt mange biler i Norge, er det ikke da naturlig at det kommer klager?

– Selvfølgelig er det naturlig at det kommer en del klager når du selger mange biler, men Tesla har svært mange klager per bil på veien, faktisk flest i landet, påpeker forbrukerjuristen.

Tesla i Norge har fått gjentatte henvendelser fra NRK i flere uker, men vi har ikke fått svar.

Hei!

Jeg jobber med saker om Tesla. Har du tips eller innspill til meg, send gjerne en e-post:-) 

Gjengangerfeil

På Norge Automobilforbund (NAF) sin teststasjon på Økern i Oslo er det Tesla-biler på bukkene hver eneste arbeidsdag. Når NRK er innom er det to Tesla-biler som testes.

Audun Bergerud foran en Tesla i NAFs teststasjon.

Gjengangerfeil: Bærearmer og fjæring er noe teknisk konsulent i NAF advokat Audun Bergerud alltid sjekker på Tesla-biler.

Foto: Siri Vålberg Saugstad / NRK

Audun Bergerud er teknisk konsulent hos NAF. Han har 44 års erfaring og vet hva han skal se etter.

– Luftfjæring kan ha lekkasje og feil, må du bytte foran og bak kommer det på rundt 100.000 kroner.

Bergerud heiser bilen opp og går under for å vise NRK en gjengangerfeil.

– Bærearmene kan faktisk knekke tvers av. Da lener hjulet seg inn mot bilen og du bør ikke kjøre videre- da kan du få enda flere skader.

Bergerud er ofte Nafs ekspert i rettssaker. Han mener bærearmer og fjæring i Teslas biler må holde langt utover de 100.000 kilometerne Tesla mener holder. Nylig sa Oslo tingrett seg enig med Bergerud, og en kvinne fikk Tesla til å dekke halve kostnaden for ny fjæring på bilen.

Feil på lakk og styring

NRK snakket tidligere denne uka med en Tesla- eier som ville heve kjøpet på sin nye bil.

NRK har sett nærmere på 60 av de totalt 431 meklingssakene som er kommet inn til Forbrukertilsynet siden 2021 om Tesla. Typiske feil som går igjen er lakk som mangler eller som flasser, lykteglass som sprekker og feilmontering av paneler og dører.

Seks klager handler om feil på førerassistentsystemet To klager gikk på styring og brems. Tre saker om parkeringsassistent. Mange av bilene har flere feil.

Tesla bilder

Skylder på såpe: Når lykteglassene bak på Tesla-biler sprekker skylder selskapet på at kjøper har vasket bilen med for sterk såpe. Ifølge Bergerud kan det også skje hos Audi og Mercedes.

Foto: Siri Vålberg Saugstad / Siri Vålberg Saugstad

Bergerud mener lakken på Tesla flasser fortere og tåler langt mindre steinsprut enn andre biler. Men på baklykter er det flere dyre bilmerker som har problemer.

– Mercedes og Audi gjør som Tesla, de skylder på for sterk såpe når lykteglass sprekker. Bergerud rister på hodet: En bil må tåle såpevask.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger