Hopp til innhold

Dundret inn i fjellveggen: Ny rapport viser at fergen aldri skulle seilt

Mannskapet på MF «Skånevik» manglet kurs for krisehåndtering. – Hadde avvikene blitt funnet på et ordinært tilsyn, ville den blitt tilbakeholdt også da, sier Sjøfartsdirektoratet

Her kolliderer ferja med fjellveggen.

Søndag ettermiddag kolliderte fergen MF «Skånevik» med fjellveggen i Lysefjorden.

Foto: Skjermdump

Søndag ettermiddag kolliderte turistfergen MF «Skånevik» med fjellveggen i Lysefjorden etter at kapteinen hadde sovnet.

Mandag var Sjøfartsdirektoratet om bord, hvor de fant ti avvik ved turistfergen. Noen av dem mer alvorlige enn andre.

NRK har fått innsyn i listen over pålegg, som blant annet viser at rederiet ikke kunne vise frem gyldige bevis på passasjer- og krisehåndtering for mannskapet som jobbet om bord.

Ønsker ikke å kommentere

Alle som jobber på passasjerskip må ha dette kurset.

Det er Ferjelaget Skånevik som eier MF «Skånevik». De har igjen leid ut veteranbåten denne sommeren til selskapet Fjord X i Sogndal.

Det er også dette selskapet, i tillegg til den innleide skipperen, som må svare for påleggene fra Sjøfartsdirektoratet.

Daglig leder i Fjord X, Arne Glenn Flåten, sier til NRK at selskapet nå går gjennom påleggene sammen med mannskapet, men at han ikke ønsker å kommentere dem.

Video av MF "Skånevik" som krasjet i Lysefjorden søndag

Video av MF «Skånevik» som krasjet i Lysefjorden søndag.

Hadde ikke blitt godkjent

Sjøfartsdirektoratets kommunikasjonsdirektør, Dag Inge Aarhus, er klar på at alle pålegg må rettes opp før turistfergen får seile videre.

Han forteller at flere av påleggene, slik som for eksempel manglende krisehåndteringskurs blant mannskapet, handler om dokumentasjon.

– Det handler om sikkerhet for dem som mannskapet skal frakte. Mannskapet må ha krisehåndteringskurs fordi de reisende som regel ikke har maritim kompetanse til å håndtere en krise som oppstår, sier Aarhus og fortsetter:

– Dersom det skulle skje en evakuering, er det avgjørende at mannskapet vet hva de skal gjøre.

Dag Inge Aarhus, Sjøfartsdirektoratet

Kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Aarhus.

Foto: Gisle Jørgensen

– Burde fergen i det hele tatt seilt?

– Fartøyet får ikke seile slik situasjonen er nå. Hadde avvikene blitt funnet på et ordinært tilsyn, ville den blitt tilbakeholdt også da, sier Aarhus.

Han mener rederiet selv burde ha oppfattet disse klare manglene og rettet dem opp før fartøyet begynte å frakte turister inn og ut av Lysefjorden.

– Det er ikke sånn at vi skal være de første til å finne og påpeke feil. Det blir som å lene seg på at EU-kontrollen skal sørge for at bilen din er trygg og god. Det blir feil, for det er det du selv som må gjøre, sier Aarhus.

Manglet lovlig bemanning

Fjord X kunne heller ikke fremvise dokumentert opplæring for tre personer i mannskapet som var om bord under kollisjonen i Lysefjorden. For den fjerde personen var det en delvis utfylt sjekkliste som var signert som fullført.

– Men denne kan ikke anses som fullført. Rederiet må sørge for at alt mannskap har fått nødvendig opplæring, skriver Sjøfartsdirektoratet i sin påleggsliste.

Fartøyet var heller ikke bemannet i henhold til kravene.

Skip skal nemlig være bemannet med kvalifisert og tilstrekkelig mannskap for å kunne utføre arbeidsoppgavene på en forsvarlig måte.

Fergen MF «Skånevik»

MF «Skånevik» ligger nå til kai ved Helle i Forsand. Det kan bli en stund før fergen får lov til å seile igjen.

Foto: Borghild Aasen Kvæven / NRK

Det er Sjøfartsdirektoratet som fastsetter sikkerhetsbemanning og utsteder bemanningssertifikatet etter søknad fra rederiet.

I bemanningsoppgaven fra Sjøfartsdirektoratet står det at det skal være matros om bord. Men om bord på MF «Skaanevik» jobbet kun en lettmatros.

– Det kan ikke dokumenteres at denne har kvalifikasjoner for å jobbe i lettmatros-stilling. Det kan heller ikke dokumenteres at noen har kvalifikasjoner for redningsbåt.

NRK skrev mandag at det var for få personer på broen da fergen krasjet i fjellveggen. Kapteinen sovnet alene på broen, mens maskinpasseren var i maskinrommet.

Skader på fergen

Men et fartøy som MF «Skånevik» har blant annet krav til bemannet maskinrom – i tillegg til to personer på broen.

Det har også kommet skader etter kollisjon. Det er deformasjoner over og under vannlinje, og det er også sprekkdannelse i huden.

Det er også skader hvor det er nødvendig med ytterligere skroginspeksjon under vannlinje, skriver Sjøfartsdirektoratet.

– De utbedringene vi har påpekt vil bli gjort ved kai der fartøyet ligger. Det er mulig å løfte baugen ved hjelp av for eksempel lodd, sier Aarhus.

Allerede på mandag var reparatørene på vei. Alle påleggene må utbedres før fergen for lov til å seile igjen, opplyser Sjøfartsdirektoratet.

Komplisert struktur

I etterkant av krasjen i Lysefjorden søndag, har det blitt klart at en lang rekke aktører er involvert i MF «Skånevik». Fartøyet er eid av Ferjelaget «Skånevik», men har blitt leid inn av Fjord X, som har leid inn mannskap og bruker den fredede båten i kommersiell turistvirksomhet.

Fjord X samarbeider med Lysefjorden Utvikling og Rødne, som har leid inn ferge og mannskap fra Fjord X for å ta unna trykket i Lysefjorden denne sommeren.

Sjøfartsdirektoratet mener det er det Ålesund-baserte rederiet Vestlandske Trafikk som teknisk sett er rederiet på MF «Skånevik». Men Vestlandske Trafikk peker på Fjord X når det gjelder påleggene fra Sjøfartsdirektoratet.

Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet forstår de som mener at aktørbildet er uoversiktelig.

– Kompliserte eierstrukturer gjør situasjonen uoversiktelig og kan bli oppfattet som rotete utad. Vi forholder oss til den som formelt sett er reder. Men det er ikke uvanlig at det er mange aktører i slike situasjoner, sier Aarhus.