Salget av klær stupte da Norge stengte ned – men i høst ventes kraftig økning

I flere uker kjøpte nesten ingen klær på grunn av korona-nedstengingen. Med utsatte konfirmasjoner og feiringer utover høsten, er det ventet at salget tar seg opp igjen.

Butikkemdarbeider Evylinn Andersen hos Pierre i Sola

Klesbutikken Pierre i Sola har hatt en god start på høsten. Det er de ikke alene om, ifølge NHO og bankene på Vestlandet.

Foto: Hilde Torgersen / NRK

NHO handel og service organiserer butikker og forretninger over hele landet. De kan fortelle at stemningen nå er veldig god. Detaljhandelen vokste 13,8 prosent i juli sammenlignet med samme måned i fjor. Veksten i verdi var på hele 16,4 prosent.

Koronakrise og stengte grenser har ført til en vridning i forbruk fra tjenester til varer.

Dette har bidratt til sterk vekst i detaljhandelen både i mai, juni og juli.

– Det gjelder både faghandel, netthandel og dagligvare, sier administrerende direktør i NHO Handel og service Anne-Cecilie Kaltenbom.

Var mørkt, ser lyst ut

I vest og sørvest viser bankenes rapporter det samme. Norges tredje største sparebank, Sparebanken Vest, gir hvert kvartal ut en rapport som forteller hvordan det står til i næringslivet og hvordan utsiktene for bedriftene ser ut fremover.

SpareBank1 SR-Bank slipper i disse dager sin varehandelsrapport, som er basert på kortbruken til 230.000 kunder i Rogaland, Agder og Oslo-området.

Ragnhild Janbu Fresvik

Ragnhild Janbu Fresvik, konserndirektør i Sparebanken Vest.

Foto: Marit Hommedal

Begge banker tegner et dystert bilde av andre kvartal og den dramatiske nedstengingen av Norge 12. mars. Men nå er situasjonen motsatt.

Tredjekvartalsrapporten for bedriftene på Vestlandet viser at de kan gå inn i høsten med sterk optimisme.

– Varehandelen rapporterer om indeksnivåer på et historisk høyt snitt. Vi ser at bedriftene er mye mer optimistiske dette kvartalet, sier Ragnhild Janbu Fresvik, konserndirektør for bedriftsmarked i Sparebanken Vest.

Tror vi tar igjen mye av det tapte

Varehandelsrapporten fra SpareBank1 estimerer at de fleste varegrupper kan tro på en økning i 2020 sett under ett sammenlignet med SSB-tall fra 2019. Det eneste unntaket er kategorien «klær, sko og vesker».

Men her viser anslaget også noe helt spesielt: SpareBank1 tror 11-prosentnedgangen hittil i år bare vil ende med en 5-prosentnedgang når året er slutt.

Kyrre Knudsen, sjeføkonom i SR-bank

Kyrre Knudsen, sjeføkonom i SpareBank1 SR-Bank.

Foto: Inger Johanne Stenberg / NRK

Med andre ord kan nordmenn i løpet av høsten komme til å ta godt innpå flere uker med blodrøde tall.

– Da Norge stengte ned, var ikke klær og sko det første vi tenkte vi skulle kjøpe. Det salget falt veldig, og det var nesten ikke folk i butikkene, sier sjeføkonom Kyrre Knudsen i SpareBank1 SR-Bank.

Konfirmasjonsklær – om høsten

I løpet av noen uker etter 12. mars falt klessalget med 75 prosent. Knudsen mener én av grunnen til at det har tatt seg kraftig opp igjen, er alt som ble utsatt under korona.

– En del av kjøpene er utsatt fordi konfirmasjoner og feiringer er utsatt. Når vi nå ser at dette kommer i gang igjen, tror vi at det blir økt salg av klær og sko i høst, sier Knudsen.

I Sola holdt klesbutikken Pierre helt stengt i noen dager i mars. Så fulgte en periode med kortere åpningstider og bare eieren bak disken. Nå er imidlertid alt som før.

Kunde Ingunn Sæle hos Pierre i Sola

Ingunn Sæle leter i salgsstativet hos Pierre i Sola. Hun mener mange har penger til overs i år. – Jeg vil jo si at det er romsligere økonomisk når vi ikke reiser så mye som vi ellers ville gjort, sier hun.

Foto: Hilde Torgersen / NRK

– September så langt har vært veldig bra, like bra som i fjor, og det var en veldig bra måned, sier butikkmedarbeider Evylinn Andersen.

De ansatte var permittert en stund, men er nå tilbake.

– Våre kunder er vært lojale, og vil holde liv i det lokale tilbudet. Det setter vi stor pris på, sier Andersen.

Bankenes optimismen henger sammen med et økt forbruk, som særlig altså kommer handelsnæringen til gode.

– Nordmenn har feriert hjemme og har kanskje endret handlevanene sine noe. Folk har lagt igjen mer penger i Norge, noe næringen har nytt godt av, sier Fresvik i Sparebanken Vest.