På politistasjonen i Stavanger er drøyt 50 personer tatt ut i streik.
– Vi merker det godt på politihuset i Stavanger og hos Namsfogden. Publikumsområdet har ikke vært gjort rent på en uke, så vi er nødt til å stenge av en stor del av toalettene våre. Folk må gå litt lengre for å finne en do de kan bruke, sier administrasjonssjef Kaare Johansson.
Administrasjonssjefen har selv brettet opp ermene og tatt i et tak på arbeidsplassen.
Operasjonssentralen må ta telefonen
– Jeg har fått på meg hansker og lært meg forskjellen på røde og blå bøtter på renholdstrallen. Jeg tømmer søppel, og får bort biologisk søppel, så det ikke ligger og lukter. Vi klarer ikke å holde det reint, men det hjelper litt, sier han.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Personellmangelen fører også til at sentralbordet hos politiet er ute av drift. Nå råder Johansson byens innbyggere til å forsøke å finne direktenummeret til dem de vil snakke med.
– Streiken rammer sentralbordet vårt spesielt hardt. Telefonsentralbordet var koblet inn i operasjonssentralen da streiken inntraff så nå må de sitte der og ta de telefonene. De sliter og har det travelt. Jeg beundrer dem for at de klarer det, og de er nok ganske øre i hodet når de går hjem, sier Johansson.
– Ikke ring 112 i stedet
Siden Johansson er leder, er han den eneste på huset som kan ta over oppgavene de streikende etterlot seg.
– Jeg leser elektronisk post. Det kommer mange sinna meldinger fra folk som ikke får kontakt med politiet på telefon. Men nødtelefonen vår er jo betjent hele døgnet, sier han.
Han understreker at nødnummeret 112 kun skal brukes i nødstilfeller.
– Vi har hatt en tendens til at folk ringer nødtelefonen når de ikke kommer gjennom det i det siste, og det setter vi ikke pris på. Den er kun for nødstilfeller, og den skal ikke blokkeres, sier Johansson.
Kø for søknadsbehandling
På passkontoret er en eller to personer tatt ut i streik, og på utlendingskontoret er det tatt ut flere i streik.
– Det er veldig stor forskjell på når på døgnet folk kommer. På torsdag blir det nok lang kø både på passkontoret og utlendingskontoret, sier Johansson.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Det tar lengre tid å få behandlet pass og forskjellige søknader. Det er også veldig mange som gjør andre ting enn det de skulle ha gjort, og da går det treigere i hele systemet, legger han til.
– Forstår at de kjemper for bedre lønn
Johansson har også oppdaget en bonus ved å overta andres oppgaver.
– Det er også moro å sette seg inn i alle oppgavene som blir gjort her til daglig. Folk som du kanskje ikke helt forsto betydningen av, merker du når de er borte, og du ser hvor mye de trengs i organisasjonen. De skal i hvert fall få beskjed om at de gjør en kjempejobb til daglig, sier han.
– Vi savner dem når de er borte, men vi forstår at de kjemper for en bedre lønn, legger han til.
Han tviler på at det kan bli aktuelt å stenge politistasjonen.
– Vi har 70 toaletter rundt i hele bygget, og det er kun omtrent ti prosent som er stengt. Det er et toalett i publikumsområdet, og det skal jeg ta meg av å vaske, sier Johansson.