Hopp til innhold

Jernbaneverket reparerer ødelagt planovergang

NRK fortalte onsdag om den farlige jernbaneovergangen ved Sleveland på Sørlandsbanen. Torsdag tok de ansvarlige fatt i saken.

Jernbaneovergang repareres

Morgan Aamodt i Jernbanverket startet torsdag arbeidet med å reparere den nedslitte jernbanovergangen ved Sleveland på Sørlandsbanen.

Foto: Øystein Ellingsen

Jernbaneverket (JBV) er torsdag i gang med å reparere den ødelagte planovergangen på Sørlandsbanen, ved Sleveland nær Egersund.

– De gamle svillene var pillråtne, sier Morgan Åmodt i JBV på stedet til NRK.

NRK fortalte om barn og foreldre som fryktet ulykker ved den nedslitte overgangen.

– Jeg ser jo at treverket er i ferd med å smuldre opp. Det er stor renne der. Jeg tenker hvor fort gjort det er å snuble og falle når ungene kommer på sykkel eller til fots, sa Janne Sleveland Søyland.

Lars Kristian Sleveland Søyland

Seks år gamle Lars Kristian Sleveland Søyland var redd for at skulle ramle av sykkelen på den ødelagte jernbaneovergangen. Nå blir den reparert.

Foto: Øystein Ellingsen

Les også: – Toget kan jo komme

Hun har seks barn i skolealder som daglig må krysse overgangen flere ganger.

– Nå legger vi en gummisåle på toppen av det hele, slik at det blir nærmest umulig å sette fast sykkelhjul eller sko i jernbanesporet, sier Åmodt til NRK.

Venter på bro

Familiene på Sleveland venter på en permanent løsning. Den innebærer en ny bro over linja. Samferdselsdepartementet har pålagt Jernbaneverket å starte arbeidet med denne brua.

Eigersund kommune og Jernbaneverket er imidlertid ikke enige om hvem som skal dekke utgiftene med ny bro.

Nedslitt jernbaneovergang

Slik så jernbaneovergangen på Sleveland ut før reparasjonsarbeidet startet torsdag.

Foto: Øystein Ellingsen

Statssekretær Geir Pollestad i Samferdselsdepartementet sier torsdag til NRK at han vil ta ny kontakt med Jernbaneverket for å få fortgang i arbeidet med å få fjernet nedslitte jernbaneoverganger.

Pollestad mener Jernbaneverket ikke har forstått at de har fått beskjed om å begynne arbeidet.

– Her kan det virke som om Jernbaneverket ikke tydelig nok har oppfattet den beskjeden som vi har gitt dem. Det er ikke snakk om hvor høyt denne jernbaneovergangen skal prioriteres. Den skal prioriteres, og arbeidet skal gå videre, sier Pollestad.