– Folk advarte meg i forkant: «Du kommer til å kjenne på rekkeviddeangsten». Men jeg har kjent mindre på den enn jeg trodde på forhånd, sier Morten Wiik Larsen fra Sandnes.
Sammen med samboeren har han lagt ut på elbil-ferie i Europa. Fra Sandnes til Danmark, Tyskland, Frankrike og Luxembourg. Og noen utfordringer har de hatt.
– Vi har ikke hatt aircondition på full styrke, for å spare på strømmen. Det var en utfordring, med temperaturer over 30 grader, forklarer Wiik-Larsen på telefon fra Tyskland.
Ferie med elbil krever også en annen grad av planlegging.
– Det er nesten et eget fag dette her. Vi har satt oss godt inn i ladenettet i forkant. Vi har brukt tid på å lese oss opp i ulike forum. Apper på telefonen har vært den helt store hjelpen. Det finnes en hovedapp med den fullstendige situasjonen over ladestasjoner i Europa, forteller han.
Bilen på ferjeleiet i Risavika i Sola. Ferja tok Larsen videre til Hirtshals i Danmark.
Foto: Morten Wiik LarsenFlere ferierer med elbil
Antall elbiler på norske veier har økt kraftig de siste årene, og det er stadig flere som velger å bruke elbil på langtur.
37 prosent av norske elbil-eiere drar på langtur med minst en overnatting, viser en undersøkelse Elbilforeningen har fått gjennomført. Tallet har økt fra 30 prosent i 2017.
– Det er fullt mulig. Dekningen av ladestasjoner i Norge og Europa, er god. Men det krever planlegging, sier kommunikasjonsleder Petter Haugneland.
Han mener det er mest vanlig å legge ut på Europa-tur i en Tesla, som har en rekkevidde på 50–60 mil. Ikke i en e-golf, som kan kjøre 20–30 mil før ny lading.
Snoka etter støvsuger-kontakt
Det er nok heller få som legger ut på ferietur i en elbil med seks-sju mils rekkevidde. Det gjorde MDG-politiker og el-entusiast Torfinn Ingeborgrud med kona Kari Sutterud i 2011.
Da reiste til Færøyene i en elbil av merket Think. Turen gikk med ferje fra Rogaland til Hirtshals i Danmark, ferje til Færøyene, og samme rute tilbake igjen.
– Allerede på bildekket stimlet færøyske bileiere rundt bilen. De syntes dette var veldig morsomt, og pirka i plastkarosseriet. De mente dette burde være en drømmebil på øyene, for der er rust et stort problem, husker Ingeborgrud.
De to tenkte det skulle bli vanskelig å finne ladestrøm, men slik blei det ikke. Think-en overlevde stort sett på strøm fra båthavner, men øyboernes velvillighet var nødvendig.
MDG-politiker og el-entusiast Torfinn Ingeborgrud hadde sin første elbilferie med kona Kari Sutterud i 2011. Da var de på Færøyene med en Think.
Foto: Mari Rollag Evensen / NRKHvor mange mil de kjørte totalt, målte de aldri.
– Du kommer ganske langt på Færøyene når du kjører fem-seks mil, sier Sutterud.
Elbilferie er langt enklere i 2018 enn for bare få år siden, mener de.
– Vi måtte snoke rundt på bensinstasjonene. Vi lærte for eksempel at støvsugerne på alle Statoil-stasjoner er kobla til utekontakter, som kan brukes til lading, ler Sutterud.
Overraska av ladekapasiteten
Mye har skjedd fra 2011 til i dag. Paret fra Sandnes kjørte etapper på 15–20 mil før de plugga bilen til lading.
– Det har gått veldig fint. Vi er positivt overraska, sier Wiik-Larsen.
Tour de elbil – på vei over Rhinen, fra Bingen til Rüdesheim am Rhein.
Foto: Morten Wiik LarsenSør i Tyskland var ladesituasjonen verre enn nord i landet. Hun glemmer ikke en spesielt tøff etappe på 20 mil, da rekkeviddeangsten kom snikende.
– Vi var helt avhengig av at den neste ladestasjonen virket. Da kjenner du på det, sier han.
Kan risikere ladestasjoner i ustand
Ladenettet i Europa har mye å gå på, ifølge Elbilforeningen. Det er hurtigladere langs hovedveiene, men det er vanskeligere å få lada ute i distriktene.
Det er i dag rundt 160.000 elbiler i landet, og prognoser viser at antallet bikker en million i 2025, ifølge Petter Haugneland i Elbilforeningen.
Foto: Aksel Jermstad– Nettverket er heller ikke alltid like stabilt. Bilister kan komme til ladestasjoner som ikke fungerer, sier Haugneland.
Utviklingen har kommet lengst i Norge, og antall hurtigladere har økt stort bare det siste året. I dag finnes 1300 hurtigladere langs norske veier. Likevel er det en utfordring at antall stasjoner ikke vokser i takt med elbilparken.
Regjeringen har et mål om at alle nye biler skal være uten klimagasser i 2025.
– Nettverket må jo bygges ut, ellers blir det vanskeligere å bruke elbilen på langtur, mener Haugneland.