NRK Meny
Normal

Tester rekkeviddeangsten på hjul i Europa

3000 kilometer på en bilferie er kanskje ikke så mye, tenker du. Men hva hvis bilen gikk på batteri?

Morten Wiik Larsens tour de elbil

Foran klosteret St. Hildegard, nær Rüdesheim am Rhein. Morten Wiik-Larsen kjører en e-golf som teoretisk sett har en rekkevidde på 30 mil, men klarer rundt 20 mil på tyske autobahn.

Foto: Privat

– Folk advarte meg i forkant: «Du kommer til å kjenne på rekkeviddeangsten». Men jeg har kjent mindre på den enn jeg trodde på forhånd, sier Morten Wiik Larsen fra Sandnes.

Sammen med samboeren har han lagt ut på elbil-ferie i Europa. Fra Sandnes til Danmark, Tyskland, Frankrike og Luxembourg. Og noen utfordringer har de hatt.

– Vi har ikke hatt aircondition på full styrke, for å spare på strømmen. Det var en utfordring, med temperaturer over 30 grader, forklarer Wiik-Larsen på telefon fra Tyskland.

Ferie med elbil krever også en annen grad av planlegging.

– Det er nesten et eget fag dette her. Vi har satt oss godt inn i ladenettet i forkant. Vi har brukt tid på å lese oss opp i ulike forum. Apper på telefonen har vært den helt store hjelpen. Det finnes en hovedapp med den fullstendige situasjonen over ladestasjoner i Europa, forteller han.

Tour de elbil - ferjeavgang fra Risavika

Bilen på ferjeleiet i Risavika i Sola. Ferja tok Larsen videre til Hirtshals i Danmark.

Foto: Morten Wiik Larsen

Flere ferierer med elbil

Antall elbiler på norske veier har økt kraftig de siste årene, og det er stadig flere som velger å bruke elbil på langtur.

37 prosent av norske elbil-eiere drar på langtur med minst en overnatting, viser en undersøkelse Elbilforeningen har fått gjennomført. Tallet har økt fra 30 prosent i 2017.

– Det er fullt mulig. Dekningen av ladestasjoner i Norge og Europa, er god. Men det krever planlegging, sier kommunikasjonsleder Petter Haugneland.

Han mener det er mest vanlig å legge ut på Europa-tur i en Tesla, som har en rekkevidde på 50–60 mil. Ikke i en e-golf, som kan kjøre 20–30 mil før ny lading.

Snoka etter støvsuger-kontakt

Det er nok heller få som legger ut på ferietur i en elbil med seks-sju mils rekkevidde. Det gjorde MDG-politiker og el-entusiast Torfinn Ingeborgrud med kona Kari Sutterud i 2011.

Da reiste til Færøyene i en elbil av merket Think. Turen gikk med ferje fra Rogaland til Hirtshals i Danmark, ferje til Færøyene, og samme rute tilbake igjen.

– Allerede på bildekket stimlet færøyske bileiere rundt bilen. De syntes dette var veldig morsomt, og pirka i plastkarosseriet. De mente dette burde være en drømmebil på øyene, for der er rust et stort problem, husker Ingeborgrud.

De to tenkte det skulle bli vanskelig å finne ladestrøm, men slik blei det ikke. Think-en overlevde stort sett på strøm fra båthavner, men øyboernes velvillighet var nødvendig.

Torfinn Ingeborgrud og Kari Sutterud

MDG-politiker og el-entusiast Torfinn Ingeborgrud hadde sin første elbilferie med kona Kari Sutterud i 2011. Da var de på Færøyene med en Think.

Foto: Mari Rollag Evensen / NRK

Hvor mange mil de kjørte totalt, målte de aldri.

– Du kommer ganske langt på Færøyene når du kjører fem-seks mil, sier Sutterud.

Elbilferie er langt enklere i 2018 enn for bare få år siden, mener de.

– Vi måtte snoke rundt på bensinstasjonene. Vi lærte for eksempel at støvsugerne på alle Statoil-stasjoner er kobla til utekontakter, som kan brukes til lading, ler Sutterud.

Overraska av ladekapasiteten

Mye har skjedd fra 2011 til i dag. Paret fra Sandnes kjørte etapper på 15–20 mil før de plugga bilen til lading.

– Det har gått veldig fint. Vi er positivt overraska, sier Wiik-Larsen.

Tour de elbil – på vei over Rhinen, fra Bingen til Rüdesheim am Rhein

Tour de elbil – på vei over Rhinen, fra Bingen til Rüdesheim am Rhein.

Foto: Morten Wiik Larsen

Sør i Tyskland var ladesituasjonen verre enn nord i landet. Hun glemmer ikke en spesielt tøff etappe på 20 mil, da rekkeviddeangsten kom snikende.

– Vi var helt avhengig av at den neste ladestasjonen virket. Da kjenner du på det, sier han.

Kan risikere ladestasjoner i ustand

Ladenettet i Europa har mye å gå på, ifølge Elbilforeningen. Det er hurtigladere langs hovedveiene, men det er vanskeligere å få lada ute i distriktene.

Petter Haugneland

Det er i dag rundt 160.000 elbiler i landet, og prognoser viser at antallet bikker en million i 2025, ifølge Petter Haugneland i Elbilforeningen.

Foto: Aksel Jermstad

– Nettverket er heller ikke alltid like stabilt. Bilister kan komme til ladestasjoner som ikke fungerer, sier Haugneland.

Utviklingen har kommet lengst i Norge, og antall hurtigladere har økt stort bare det siste året. I dag finnes 1300 hurtigladere langs norske veier. Likevel er det en utfordring at antall stasjoner ikke vokser i takt med elbilparken.

Regjeringen har et mål om at alle nye biler skal være uten klimagasser i 2025.

– Nettverket må jo bygges ut, ellers blir det vanskeligere å bruke elbilen på langtur, mener Haugneland.

Laster kart, vennligst vent...

Denne ruta fulgte paret fra Sandnes nedover i Europa.