– Den oppmerksomheten vi har fått, ikke minst i utlandet, er helt formidabel, sier Jørgen Tengesdal, daglig leder i møbelfabrikken Eikund i Eigersund kommune.
Det er bare noen måneder siden Eikund lanserte seg i Storbritannia, men de er allerede nominert til pris i «Mixology Awards». De kan vinne i klassen «Loose furniture», enkeltstående møbel, for stolen «Krysset».
Denne designprisen skal være den største og mest prestisjefylte i Storbritannia.
Eikund henter fram gamle norske møbelklassikere fra 50-og 60-tallet, som stolen «Krysset» av Fredrik Kayser. Den ble tegnet i 1955, og ble vist fram på designutstillinger.
– Det er den første stolen vi tok opp fra porteføljen med gamle klassikere. Det er en veldig ikonisk stol som vi har hatt stor suksess med siden vi lanserte den høsten 2017, sier Tengesdal.
Jakten på gamle designmøbler
Mange har fortsatt en 60–70 år gammel «Krysset» stående hjemme, og mange husker designeren Kayser. Men mange andre møbler og designere har gått helt i glemmeboka.
Mens danske designstoler er produsert uten stopp, stanset mye opp her i Norge på 70-tallet.
I Rogaland var det flere møbelfabrikker som ble lagt ned, da oljeeventyret startet.
En av eierne i Eikund, Morten Hippe, mener det var mange gode norske designere, men at ingen var opptatt av å lage det de tegnet, og ingen dyrket design-arven i Norge.
Han brukte selv lang tid på å finne et eksemplar og få tegninger til designikonet «Condor»
Før Eikund startet produksjon av gamle møbler, ble interiørmagasiner fra 50- og 60-tallet trålet på Nasjonalbiblioteket.
Etter å ha laget seg en liste over hva de ønsket aller mest, begynte arbeidet med å få tak i arvinger som satt på rettighetene.
Det ble brukt reneste Asbjørnsen og Moe-metode i letingen. Arvingene fikk hjemmebesøk, og mange tegninger måtte letes fram fra støvete loft.
Stor interesse i utlandet
Eikund har akkurat startet opp i Storbritannia, og flere markeder står for tur rundt om i verden. Tengesdal sier USA, Tyskland og Japan er blant landene de ser på.
– Det både vanskelig og dyrt å etablere seg i nye markeder. Men det kommer forespørsler fra hele verden. Med dagens teknologi og sosiale medier, snapper folk det opp, uansett hvor de er i verden.