– Vi anbefaler en plass, ikke sant. Når det kommer mange turister med de store båtene, kjører vi dem bort til kunstmuseet.
Drosjesjåfør Tomasz Salava i Stavanger Taxi er nyfrelst ambassadør for Stavanger kunstmuseum.
– Det er en veldig rolig plass, som jeg kan anbefale, sier Salava.
Frokost med sjåførene virket
26. mai var Salava en av 25 sjåfører som takket ja til frokost på kunstmuseet ved Mosvannet i Stavanger.
Les også:
– Vi hadde en kjempefin morgen, der vi sto opp grytidlig, åpnet dørene og kokte kaffe og hadde frokost for drosjesjåførene i Stavanger, forteller direktør ved Stavanger kunstmuseum, Hanne Beate Ueland.
Mye tyder på at frokosten med drosjesjåførene virket. Mesut Demirel har bunkra opp med museumsbrosjyrer og er klar for sommersesongen.
– Det hjelper oss med å vite hvor de forskjellige museene i Stavanger er. Det er veldig nyttig, synes jeg, sier Demirel.
Gode ambassadører
– De kan kjøre gjestene våre hit, samtidig kan de være veldig gode ambassadører. Mange bruker drosjesjåførene som en slags mini-turistinformasjon. Nå har de med seg litt brosjyrer, og de kan tipse folk om hvor de kan dra, sier Ueland.
Kunstmuseet i Stavanger vil hive seg på trenden med kulturturisme og gjør som Innovasjon Norge etterlyste i NRK, de lager kommersielle produkter for dette voksende markedet.
Vi forsøker nå å jobbe litt mer målrettet med turistene. Vi ser på de store turistmassene som kommer til Stavanger med cruisebåtene. Vi ser helt konkret på hvordan vi kan få dem opp hit gjennom skreddersydde opplegg, sier Ueland.
Får skryt fra NHO
Neste sommer hentes landskapsmaler Kitty Kielland fram i lyset, og museet samarbeider med Guidecompaniet for å lage en pakke til byens cruiseturister.
– De vil få seg en tur hit, en omvisning på museet, og antagelig et tilleggsopplegg. Dette blir en tur som kan fylle en dag, eller en del av en dag, sier museumsdirektøren.
Les også:
Administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold, synes dette er veldig positivt.
Kulturturisme er en internasjonal trend, men kulturlivet her hjemme har ikke utnyttet potensialet godt nok, mener hun, og etterlyser flere opplegg som det som nå skjer ved museet i Stavanger.
– Det er veldig mange, spesielt kommunalt eide museum, som ikke er offensive nok til å selge sitt produkt som en del av et reiselivsprodukt. Her må private og offentlige aktører samarbeide mye etter enn man har gjort, mener Krohn Devold.