Tallene kommer fra Mediebedriftenes landsforbund og landslaget for Lokalaviser (LLA), og viser nedgang for nesten alle papiraviser.
Fjoråret preges av en eksplosiv vekst på mobile medieplattformer. Papiravisopplagene fortsetter å synke.
Vekst på digitale plattformer
Ifølge Mediebedriftenes Landsforening (MBL) kompenserer veksten på de digitale plattformene for dette, og fører til at merkevarene styrker eller beholder sine markedsposisjoner.
Av de over 110 medlemsavisene i LLA kan rundt en fjerdedel av avisene fortsatt feire at opplaget til papiravisene øker i 2012. Samlet sett går lokalavisene sitt opplag ned med
1,1 prosent.
– I en tid hvor papiropplaget til avisene går nedover i store deler av verden, er det imponerende at norske lokalaviser sitt opplag holder seg så stabilt som det gjør. At lokalavisene på papir fortsatt står seg meget godt, skyldes at avisene våre er troverdige og at de skriver om saker som folk synest er relevante i hverdagen. Å komme ut på papir få dager i uken er kanskje akkurat passe i en tid hvor medietilbudet øker på digitale plattformer, sier generalsekretær Rune Hetland i LLA.