Hopp til innhold

Krever fortgang i rassikring av riksvei 13

Onsdag raste store steinblokker ut i veien ved Suldalsvatnet på strekningen mellom Sand og Røldal. Nå vil Ryfylkerådet få fylkeskommunen med på å forskuttere penger til rassikring.

Opprydding på riksveg 13

Riksvei 13 mellom Sand og Røldal har vært stengt de siste dagene på grunn av raset ved Falkalidtunnelen natt til onsdag.

Foto: Thomas Halleland / NRK

Det blir ingen penger til rassikring av riksveg 13 før tidligst 2024, til tross for at deler av denne strekningen er svært rasutsatt.

Torsdag møttes Ryfylkerådet for å diskutere hvordan de kan presse på for å få på plass en bedre sikring.

– Vi har lagt en strategi for å prøve å få staten og Vegvesenet med på at vi ikke kan vente i seks år før det skjer noe mer, sier Bjørn Laugaland, leder i Ryfylkerådet.

I første omgang er planen å få fylkeskommunen med på å forskuttere penger til å komme i gang med rassikring av Rødsliane i Suldal.

Ryfylkerådet

Det var stor enighet blant dem som deltok på Ryfylkerådet sitt møte torsdag ettermiddag om at de ikke kan vente med rassikring til 2024.

Foto: Øystein Otterdal / NRK

– Det går ras nesten daglig

Ordfører i Suldal kommune, Gerd Helen Bø, har ikke et nøyaktig tall på hvor mange ras som går langs riksvei 13 på de mest rasutsatte områdene. Likevel vet hun at det skjer altfor ofte.

– Det går større og mindre ras nesten daglig. Rødsliane det mest rasutsatte området i kommunen, og det er viktigst for oss akkurat nå, sier Bø.

Suldal-ordføreren er bekymret for alle som ferdes langs denne strekningen daglig. Spesielt stor er uroen på dager med dårlig vær.

– Vi føler ofte på at vi er engstelige for skoleungene våre når de skal kjøre på disse veiene, og arbeidsplasser som skal ha sine folk gjennom disse rasutsatte områdene hver dag, sier Bø.

Ordførere

Suldal-ordfører Gerd Helen Bø og leder i Ryfylkerådet, Bjørn Laugaland, mener det er viktig å prioritere sikkerheten til sjåfører som kjører gjennom rasutsatte området daglig.

Foto: Øystein Otterdal / NRK

Tror Ryfast vil føre til mer trafikk

Neste år åpner Ryfast mellom Ryfylke og Nord-Jæren, og den totale prisen vil ende på rundt syv milliarder kroner.

Laugaland tror at åpningen av det kostbare veisambandet vil bety betydelig flere biler og vogntog på riksvei 13.

– Jeg er nokså overbevist om at det blir mer trafikk. Riksvei 13 blir den korteste veien fra Nord-Jæren til Oslo, og folk kjører ofte den korteste veien, sier Laugaland.

Han mener det derfor er desto viktigere å rassikre strekningen før pågangen blir enda større enn det den er i dag.

– Det er klart at bilister kjenner på at det hadde vært kjekt med litt rassikring, sier Laugaland.