Det blir ingen penger til rassikring av riksveg 13 før tidligst 2024, til tross for at deler av denne strekningen er svært rasutsatt.
Torsdag møttes Ryfylkerådet for å diskutere hvordan de kan presse på for å få på plass en bedre sikring.
– Vi har lagt en strategi for å prøve å få staten og Vegvesenet med på at vi ikke kan vente i seks år før det skjer noe mer, sier Bjørn Laugaland, leder i Ryfylkerådet.
I første omgang er planen å få fylkeskommunen med på å forskuttere penger til å komme i gang med rassikring av Rødsliane i Suldal.
– Det går ras nesten daglig
Ordfører i Suldal kommune, Gerd Helen Bø, har ikke et nøyaktig tall på hvor mange ras som går langs riksvei 13 på de mest rasutsatte områdene. Likevel vet hun at det skjer altfor ofte.
– Det går større og mindre ras nesten daglig. Rødsliane det mest rasutsatte området i kommunen, og det er viktigst for oss akkurat nå, sier Bø.
Suldal-ordføreren er bekymret for alle som ferdes langs denne strekningen daglig. Spesielt stor er uroen på dager med dårlig vær.
– Vi føler ofte på at vi er engstelige for skoleungene våre når de skal kjøre på disse veiene, og arbeidsplasser som skal ha sine folk gjennom disse rasutsatte områdene hver dag, sier Bø.
Tror Ryfast vil føre til mer trafikk
Neste år åpner Ryfast mellom Ryfylke og Nord-Jæren, og den totale prisen vil ende på rundt syv milliarder kroner.
Laugaland tror at åpningen av det kostbare veisambandet vil bety betydelig flere biler og vogntog på riksvei 13.
– Jeg er nokså overbevist om at det blir mer trafikk. Riksvei 13 blir den korteste veien fra Nord-Jæren til Oslo, og folk kjører ofte den korteste veien, sier Laugaland.
Han mener det derfor er desto viktigere å rassikre strekningen før pågangen blir enda større enn det den er i dag.
– Det er klart at bilister kjenner på at det hadde vært kjekt med litt rassikring, sier Laugaland.
- Les også: