Hopp til innhold

Kraftig vekst for alkoholfri drikke

Skjenkestoppen har fått fart på kreativiteten i barer og restauranter. I Stavanger er take away-drinker og fancy alkoholfrie drikkevarer populære. Samtidig skyter etterspørselen etter alkoholfri øl i været i hele landet.

Take Away drikke tar av. Daglig leder Øystein Lunde Ohna, kokk Mats Risvik og vinkelner Kristoffer Bergøy

Daglig leder Øystein Lunde Ohna, kokk Mats Risvik og vinkelner Kristoffer Bergøy på restauranten Bellies.

Foto: Øystein Otterdal / NRK

– Vi startet først med ti pakker med cocktail-kit. De ble solgt på to minutter. Så økte vi til 40. De gikk på to timer. Så denne uken prøver vi oss med 80.

Johan Wendt Olaussen jobber på cocktailbaren Pjolter & Punsj i Stavanger sentrum. Han og de andre ansatte på baren har vært permittert som følge av koronanedstengingene, men har nå kommet seg delvis tilbake på jobb selv om Stavanger kommune har videreført skjenkestoppen.

Tre flasker med base.

Disse tre flaskene får man med i cocktail-kitet.

Foto: Øystein Ottedal / NRK

Det er fordi de nå selger såkalte cocktail-kit som de lager og pakker selv. Små flasker med essenser og råvarer sånn at man kan mikse egne drinker hjemme. Med eller uten alkohol.

– Vi sender med en liste som viser hvordan man gjør det, med anbefalinger til alkohol man kan kjøpe på polet. Ellers kan man bruke ting som havremelk og Farris, sier kollega Truls Thomsen.

Fra venstre Truls Thomsen og Johan Wendt Olaussen på Pjolter og punsj.

Truls Thomsen og Johan Wendt Olaussen på Pjolter & Punsj.

Foto: Øystein Otterdal / NRK

De forteller at interessen har spredd seg, og slike take away-løsninger får man blant annet i Bergen og Trondheim.

Drikken blir laget på kjøkkenet

Også på vegan-restauranten Bellies merkes pågangen. Her har de lenge laget egen brus og hatt andre alkoholfrie alternativer enn vanlig brus og saft, men merker interessen er økende og kreativiteten blir satt på prøve.

– Vi har fått et spark i rumpa og må tenke mer kreativt. Nå lages drikken ofte på kjøkkenet, sier Mats Lea Risvik.

Her dyrkes det frem kulturer i krukker som blir basen i flere drikker. I tillegg kjøpes det inn saft og andre råvarer, gjerne fra andre lokale produsenter som Safteriet.

– Det har absolutt blitt satt fart på alkoholfrie alternativer. Den tiden da du fikk Farris eller brus hvis du skulle ha alkoholfritt på restaurant er forbi for en god stund siden, sier daglig leder i Gladmatfestivalen, Maren Skjelde.

– Jeg håper at både markedet og interessen blant produsentene vokser, sier hun.

Maren Skjelde

Tiden da brus og Farris var eneste alkoholfrie alternativer på restauranter er forbi, mener Maren Skjelde.

Foto: Øystein Otterdal / NRK

Salget av alkoholfritt øl øker

Også salget av alkoholfritt øl vokser.

Direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, Erlend Vagnild Fuglum, opplyser at selv i annerledes-året 2020, der grensehandelen og Tax Free-handelen var stengt eller begrenset, var det alkoholfritt øl som var den kategorien med øl som vokste mest.

– Etterspørselen har gått i været, sier han.

Fra januar til og med november i fjor vokste salget av alkoholfritt øl 14 prosent sammenlignet med samme periode i 2019. I liter betyr 1,3 millioner flere liter enn året før. Fra 2016 til 2020 har salget økt med 30 prosent.

I absolutte tall ble det solgt 1,3 millioner liter mer alkoholfritt enn samme periode året før

Fuglum forklarer at dette har vært en global trend som også har kommet til Norge.

– Tilbudet har blitt utrolig mye bedre. Før var det bare etterligninger av pils, mens nå kan du få alt fra Ipa og juleøl.

Erlend Fuglum

Erlend Vagnild Fuglum er direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Foto: NRK SÁPMI

Og selv om hans forening i hovedsak jobber med bryggerier, så har han også registrert den økende interessen for annen type alkoholfri drikke enn øl og brus.

– Vi registrerer den samme trenden ja. En forklaring er at man har en ungdomsgenerasjon som er mer opptatt av helse. En annen er at det er mange sosiale settinger, som finere middager, der man ikke vil dra frem brusflaska, sier Fuglum.