Det er høysesong for løfting og kabellegging mellom plattformer i Nordsjøen, og midt mellom alle oppdragene skal og det 9.750 tonn tunge plattformdekket til Valemon løftes på plass. Plattformen er tung, men den er likevel så lett at den kan løftes i en omgang.
– Full aktivitet
– Vi har mye aktivitet nå ja, og vi skal løfte Valemon-dekket over på stålunderstellet der det skal stå på nå på tirsdag, forteller prosjektdirektør Anders Opedal i Statoil.
– Så ingen fellesferie på plattform?
– Nei, ingen fellesferie på plattform, her er det full aktivitet hele sommeren.
Han er på vei ut i båt for å se dekket som har seilt den lange veien til Norge, og som skal ha en liten pause utenfor Stavanger før den skal ut i Nordsjøen. Statoil har bygd mang en plattform i Norge, og utlandet, men det er første gang de nå får et ferdig plattformdekk fra Sør- Korea.
Les også:
Debatten som har rast med jevne mellomrom om norske kontrakter som går til utlandet ligger i bakhodet, men prosjektdirektøren understreker at norske leverandører også er konkurransedyktige.
Er den første, blir ikke den siste
– Det så vi blant annet da vi inngikk avtale med Kværner om bygg av stålunderstell nå nylig. Vi ser for oss at både norske og utenlandske leverandører kommer til å være harde konkurrenter i fremtidige anbud, sier Opedal.
- Les også:
- Les også:
Valemon var den første, men den blir ikke den siste som seiler den lange ruta. Allerede har byggingen av plattformene til Aasta Hansteen startet i Korea, og i august begynner byggingen av plattformen til Gina Krog, Mariner (i Storbritannia). Også flere rigger skal etter planene bygges i Sør-Korea på oppdrag fra Statoil.
– Dette er det første plattformdekket vi bygges i Korea, så det blir vår første erfaring.
– Er dere fornøyd så langt?
– Ja, vi synes det har gått bra. Vi er i rute, og det har den kvaliteten vi har forventet, sier Opedal.
Valemonfeltet ble funnet i 1985, og det planlegges å starte produksjon i slutten av året. Feltet ligger øst for Mongstad, nær grensen til Storbritannia.