Det durer i strikkemaskinene i klesfabrikken Oleana. Fabrikkeier Gerda Sørhus Fuglerud guider oss gjennom familiebedriften som hun driver som andre generasjon.
Blant de tradisjonelle strikkemaskinene står det en som skiller seg ut. En såkalt «wholegarment-maskin» som 3D-strikker klær. Sammen med et avansert dataprogram som stammer fra gaming- og designteknologi, blir den et nyttig verktøy for framtiden, mener fabrikkeieren.
Et av designprogrammene klesbransjen nå har tatt i bruk ble først laget for å designe klærne i Shrek-filmene.
– Den nye teknologien strikker et plagg i sin helhet, uten at du må sy delene sammen i slutten, forklarer Fuglerud.
Gerda Sørhus Fuglerud med «wholegarment-maskinen» som strikker i 3D.
Foto: Elias Håvardstein / NRKTil sammenlikning strikker de andre maskinene hennes deler som må sys sammen manuelt. Det er en jobb som krever dyktighet, tid og penger.
Skreddersydde klær
3D-strikk er ikke en nyhet i seg selv, men det er kombinasjonen med designprogrammet som skaper mange flere muligheter for fabrikken.
Designprogrammet Apex 4 shima seiki, sett fra designerens side.
Foto: Elias Håvarstein / NRKDataprogrammet lager en avatar basert på forbrukerens mål. Dermed kan du i teorien prøve klær på nett og se hvordan det vil se ut på din kropp. Men det er nok noen år til. Først må de teste teknologien.
– Du kan fremstille en simulering av plagget. Før du strikker det ut, legger du inn målene du vil ha. Altså skreddersy dine egne plagg, sier hun.
Matilda Nordberg viser en 3D-strikket genser. – Vi har så vidt dyppet tåen i vannet, men det er helt klart framtiden, hun.
Foto: Elias Håvarstein / NRKFuglerud mener denne teknologien er en stor fordel for klesindustrien, fordi de slipper å overprodusere varer som må selges billig eller kastes. Og heller produsere etter folks behov.
Hun får støtte fra haugesunderen Gisle Mariani Mardal, som er leder for innovasjon i næringsklyngen Norwegian Fashion Hub.
– Problemet er at klesindustrien skyter med hagle, og sjeldnere og sjeldnere treffer blink når det gjelder sesongbaserte klær designet og produsert lang tid i forkant, sier Mardal.
Kan hente produksjon hjem
Norwegian Fashion Hubs arbeid går ut på å samle miljøene, motebedriftene, utdanningsinstitusjonene, forskningsinstitusjonene og definere behovene deres. De siste årene har de spesielt utforsket nye design-verktøy innenfor 3D.
Gisle Mariani Mardal, er leder for innovasjon i næringsklyngen Norwegian Fashion Hub.
Foto: Esben Johansen– Dette har en enorm betydning for miljøet, fordi en vil kunne skape mer treffsikre produkter som kunden vil bruke lenge. Det vil også gi muligheten for å hente tilbake deler av produksjonen vår, fordi den nye automatiserte teknologien like gjerne kan skje her som en annen plass i verden, sier han.
Store kleskjeder har allerede tatt i bruk teknologien. Designprogrammet Clo har blant annet H&M, Hugo Boss, Adidas, Disel, Louis Vuitton og Nike på klientlisten sin.
I Norge satser Varner-gruppen tungt på teknologien, bekrefter Erik Spillum. Varner-gruppen består blant annet av Bik Bok, Carlings, Cubus, Dressmann og Volt.
Erik Spillum, systemleder i Varner-gruppen.
Foto: privatEn tredel av deres 80 designere har allerede blitt kurset. Teknologien har ikke nådd forbrukeren enda, men det vil den, innen noen år, mener Spillum.
– Det går veldig fort. Jeg vil våge å påstå at forbrukeren vil merke dette om en to-tre års tid, sier han.
– For godt til å være sant?
Min Mote-leder Thea Roll Rakeng synes dette høres spennende ut, og mener tiden er moden for noe som kan redusere produksjonen og bruken av tekstil.
Min Mote-leder Thea Roll Rakeng.
Foto: Privat– Plagg av god kvalitet som sitter godt på kroppen, beholder man lenger i skapet. Det vil forhåpentligvis være med å redusere overforbruket til folk, sier Rakeng.
Men hun er redd for at det kan få motsatt effekt om skreddersydde klær blir tilgjengelig i store motehus som allerede er kjent for å være billige.
Motebransjen har en tendens til å rope høyt uten at det skjer så mye, mener hun.
– Jeg personlig blir overrasket om dette skjer i løpet av to år. Jeg tror det ikke før jeg får se det. Jeg synes nesten det høres for godt ut til å være sant. Samtidig er det lurt å ta drastiske grep i motebransjen akkurat nå, sier Min Mote-lederen.