– Det er en lettelse at jeg kan få beholde lappen. Men det burde ha vært en selvfølge. Fyllekjøring på elsparkesykkel kan ikke sidestilles med fyllekjøring i lastebil, sier en kvinne fra Rogaland til NRK.
I tingretten ble begge to fradømt sertifikatet på bil i 18 måneder. I tillegg fikk de en bot på henholdsvis 88.000 kroner og 80.000 kroner.
Nå har de imidlertid fått en gladnyhet før saken deres skal opp.
Høyesterett har nemlig bestemt at det bare skal gis bot ved promillekjøring av elsparkesykkel. Ikke beslag av førerkort.
– Dette føles mye mer rettferdig, sier kvinnen.
Mann får sertifikatet tilbake
Bakgrunnen for dommen i Høyesterett er en sak hvor en mann i 20-årene i fjor sommer ble stanset av politiet i Oslo etter å ha kjørt med elsparkesykkel med en promille på 0,8.
Mannen ble dømt til å betale en bot på 70.000 kroner i tingretten, samt dømt til tap av førerkortet for bil i ett år.
Anken ble forkastet av Borgarting lagmannsrett, men nå har Høyesterett bestemt at det bare skal gis bot.
Mannen får sertifikatet tilbake. I tillegg blir boten redusert til 15.000 kroner.
– Oppsummeringsvis forstår jeg dette slik at bruk av elsparkesykkel er forbundet med vesentlig lavere risiko enn bilkjøring, noe som tilsier et klart lavere straffenivå. Videre er risikoen forbundet med elsparkesykkel i hovedsak knyttet til brukeren selv; det er få tilfeller der andre enn brukeren selv blir skadet. Etter min mening må risiko for skade på andre veie tyngre enn risiko for skade på gjerningspersonen selv, skriver Høyesterett i dommen.
I tillegg ble elektriske sparkesykler omklassifisert fra «sykkel» til «motorvogn».
– Hva var det jeg sa?!
Meling uttalte til NRK i september at han håpte å få saken til Høyesterett, og at han håpet å fastsette en straff med et forenklet forelegg for promillekjøring med elsparkesykkel.
– Når verken påtalemyndigheten eller tingretten har sett hen til prinsippene i denne dommen, har de sovet i timen. Nå håper jeg vi kan sette en standard, sa han til NRK i september.
Når NRK kontakter han fredag, sier han:
– Hva var det jeg sa?!
Aktor i denne saken, Tonje Leirgulen Ravndal, sier til NRK at dommen fra Høyesterett vil legge føringer for påtalemyndighetens påstand i slike saker fremover.
Også i saken som skal opp i Gulating lagmannsrett førstkommende onsdag. Det forventer også advokat Meling.
Boten kraftig redusert
I en pressemelding skriver Anders Brosveet i Elden Advokatfirma, som prosederte saken i Høyesterett, at Høyesterett fullt ut har hørt deres argumentasjon.
Høyesterett har tatt utgangspunkt i det generelle kravet om forholdsmessighet mellom handling og straff som gjelder i strafferetten generelt.
– Ut fra dette kommer Høyesterett til at skadepotensialet ved kjøring med elsparkesykkel er mer sammenlignbart med kjøring med moped enn med bil, og at bot alene er rett straff for promillekjøring med elsparkesykkel, sier advokaten ifølge pressemeldinga.