I dag ble den første salven i hovedløpene på Rogfast fyrt av. Det skulle vi egentlig hatt et bilde av her.
Men:
Uansett. Salven markerer starten på byggingen av verdens lengste undersjøiske tunnel.
Den er 26,7 kilometer lang og skal gå i to løp under Boknafjorden i Rogaland, mellom Randaberg og Bokn. I tillegg bygges en tunnelarm til Kvitsøy på 3,7 kilometer.
Tunnelen binder sammen nord- og sør-Rogland, og er en del av prosjektet ferjefri E39 på Vestlandet. I 2033 skal den stå ferdig.
– Dette er en stor dag både for Bokn og hele regionen. For å ikke si hele Vestlandet, sier ordfører i Bokn, Osmund Våga.
Men ikke alle jubler.
– Finansieringen er urealistisk, det er det ene. For det andre legger Rogfast opp til økt pendling og økt biltrafikk i et stort bo- og arbeidsmarked, i stedet for satse på klynger der folk bor og jobber i gåavstand, sier Alexander Rügert-Raustein, gruppeleder i Miljøpartiet De Grønne (MDG) i fylkestinget i Rogaland.
Kostnadsrammen er på om lag 25 milliarder kroner.
Staten tar 40 prosent av regningen. Resten skal bilistene betale.
– Rogfast kan bli et Ryfast i XXL-format, sier Rügert-Raustein
– Urealistisk pengesløsing
MDG-politikeren viser til problemene med den til nå lengste og dypeste undersjøiske tunnelen i verden, som åpnet i 2019.
Også Ryfast ligger i Rogaland. Men trafikken i tunnelen mellom Stavanger og Ryfylke har blitt lavere enn beregnet.
Nå innføres økte bomtakster også for elbilister for å få regnestykket til å gå opp.
Mens pendlere i Ryfylke nå protesterer mot at bomtaksten i Ryfast øker til 165 kroner, er bomtakst i Rogfast satt til 393 kroner, altså mer enn dobbelt så dyrt.
Regulert for prisstigning blir det ifølge MDG-politikeren over 500 kroner å betale. Med dagens ferje koster overfarten 193 kroner for en personbil.
– Selv med brikkerabatt blir prisen over 400 kroner i Rogfast med 2033-priser, altså 800 kroner for å komme seg til og fra jobb for en pendler. Vi snakker om 4000 kroner i uka. Hallo! Det er null realisme i det, sier Rügert-Raustein.
Var det opp til MDG skulle ferjedriften fortsette.
– Rogfast er sløsing med fellesskapets penger. Vi har en fullgod transportløsning i dag med fire ferjeavganger i timen. Det hadde ikke vært noe problem å elektrifisere eller gå over til hydrogenferjer.
– Må holde prisen nede
Men næringslivet har jobbet hardt for Rogfast.
Når tunnelen er på plass vil reisetida mellom Stavanger og Bergen bli redusert med om lag 40 minutter.
– Kortere reisetid er veldig viktig, særlig for næringslivet langs kysten, sier fylkesordfører i Rogaland, Marianne Chesak (Ap).
– Men kan det bli i dyreste laget for vanlige bilister?
– Vi må i så fall se hva vi kan gjøre med nedbetalingstiden, slik at bompengetaksten blir mest mulig lik dagens ferjepriser. Det er målet.
Rogalandspolitikerne har stilt en garanti på 16 milliarder kroner for Rogfast.
– Det jobbes videre med å få til en deling mellom staten og fylkeskommunen når det gjelder garantien, sier Chesak.