Gulating Lagmannsrett har avsagt dom i straffesaken mot Sverre Johan Hagland og Hardanger Sundhordlandske Dampskibselskap ASA. Dommen var enstemmig.
1. Sverre Johan Hagland dømmes for overtredelse av straffelovens paragraf 151 jfr. 148, annet straffealternativ, til straff i fengsel i seks måneder som gjøres betinget med en prøvetid på to år.
2. HSD frifinnes.
I dommen står det om Hagland:
Sverre Johan Hagland Foto: Scanpix
Fredag 26. november 1999, kort etter kl. 1900, førte han som kaptein hurtigbåten M/S Sleipner med 76 passasjerer og en besetning på 9 personer over sjøstrekningen Sletta i Sveio kommune med manuell styring, i ca 35 knops fart, i mørke og med 2-3 meter høye bølger. Likevel fjernet han for en lengre periode oppmerksomheten fra fartøyets seilas uten å orientere overstyrmannen. Resultatet var at ingen holdt visuelt oppsyn med fartøyets stevningsobjekt Hårskru fyr forut, eller Ryvarden fyr akterut, eller at fartøyets posisjon i tilstrekkelig grad ble kontrollert ved hjelp av andre navigasjonsmidler. Dette medførte at han som fører av fartøyet for sent, og først på overstyrmannens anrop, registrerte at fartøyet var ute av kurs og stevnet rett mot skjæret Store Bloksen. M/S Sleipner grunnstøtte umiddelbart deretter og sank ca 30 minutter senere. Ved forliset omkom 16 personer, flere ble skadet og fartøyet ble så sterkt skadet at det måtte kondemneres.
For Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap står det i dommen:
Som ansvarlig rederi for hurtigbåten M/S Sleipner hadde HSD fartøyet i drift som passasjerbåt på strekningen Bergen-Stavanger–Bergen i perioden 25. august til 26.november uten at mannskapet hadde tilstrekkelig sikkerhetsopplæring:
Ingen formell opplæring, praktisk prøve eller utsjekk svarende til mannskapets operasjonsoppgaver om bord i den aktuelle fartøystype og –modell ble gitt, til tross for at fartøyet var nytt og spesialprodusert for rederiet.
Ingen av mannskapene hadde i driftsperioden fått utstedt kvalifikasjonsbevis for fartøysmodellen.
Catering-personellet hadde ikke gjennomført sikkerhetskurs til tross for at en eller to av disse til en hver tid inngikk i sikkerhetsbemanningen.
Det var ikke utarbeidet rutiner og/eller gitt formell opplæring for å sikre at navigatørene på fartøyet fullt ut kunne betjene fartøyets navigasjonsinstrumenter.
Mannskapet hadde ikke fått tilstrekkelig opplæring i bruk av fartøyets evakueringssystem.
Det ble i driftsperioden ikke gjennomført tilstrekkelig omfattende evakueringsøvelser. Mangler ved mannskapets kunnskap, utstyret og prosedyrene ble således ikke avdekket.
Roy Erling Furre, overlevende etter ulykken og tidligere leder for støttegruppen
Furre er skuffet
Tidligere leder i støttegruppen og overlevende etter ulykken, Roy Erling Furre sier han er skuffet over at HSD nok en gang ble frifunnet. - Jeg hadde håpet å få plassere skyld og ansvaret på HSD, sier Furre. Og jeg hadde også håpet at Sjøfartsdirektoratet skulle ha sittet på tiltalebenken sammen med dem.
Furre er ikke overrasket over at kapteinen ble dømt skyldig. - Jeg ser det som en naturlig del av feilmanøvreringen, sier han, og dette påpeker jo også retten. Men Hagland ble ikke tillagt skyld og ansvar for de andre manglene som var ved fartøyet, slik som opplæring etc.