Bedre flyt i trafikken
Utbyggingen medfører fjerning av to fotgjengerfelt som krysser E39. Målet med byggingen er at gang- og sykkeltrafikken skal ledes tryggere og bedre gjennom krysset. Samtidig oppnås bedre flyt i biltrafikken og reduserte forsinkelser i rushtiden.
- Undergangen lages rett nord for Eiganesveien under E39. Anleggsarbeidet vil foregå frem til sommeren neste år, sier byggeleder Kjell Øwre.
Undergang nord for Tjensvollkrysset
Tar hensyn til rushtrafikken
- Vi kommer til å jobbe i og ved siden av trafikken, så det vil nok få konsekvenser for bilistene. Men vi håper å få avviklet trafikken uten for store problemer. Det skal legges om en del kabler og ledninger før vi begynner på arbeidet med selve undergangen. Sprengningsarbeider vil ikke foregå i den verste rushtrafikken.
Anlegg midt i rundkjøring
- Når arbeidet med undergangen begynner, vil det etableres en ganske stor rundkjøring. Denne regner vi med vil avvikle trafikken på en like grei måte som i dag. Byggearbeidet vil foregå inni denne rundkjøringen.
Ferdig i juni 2005
- Etter at E39 er lagt tilbake oppå den nye undergangen, gjøres ramper og trapper ferdig på begge sider. Disse knytter undergangen til vegnettet på begge sider. Mellom Eiganesveien og Madlaveien utvides E39 til to hele, parallelle felt i hver retning. Et kort stykke nordover fra Eiganesveien får E39 også to felt i hver retning. Undergangen skal stå ferdig i juni neste år, sier Kjell Øwre.