Administrasjonen i kommunen hadde opprinnelig innstilt på at bare alternativet på 165 meter skulle vurderes.
Marcella Molina fra SV sier de er skuffet over at SV ikke fikk flertall for at alternativet på 500 meter kom ut på høring.
Tjensvollkrysset ofres
Et klart flertall i komité for Byutvikling, vil utrede bygging av miljøkulvert. Pengene de skal tas fra Tjensvollkrysset.
25 000 biler passerer hver dag på motorvegen mellom Vålandskogen og Mosvatnet i Stavanger, og det blir dobbelt så mange i 2010. Nå går flertallet av Stavangerpolitikerne inn for å legge motorveien i rør her.
Tre forslag
Til møtet i byutviklingsstyret torsdag kveld var det tre forskjellege forslag på lengden av miljøkulverten som ble diskutert. Ett forslag på 500 meter, et på 270 og et på 165 meter. Det korteste ble anbefalt av administrasjonen.
Det er bygging av et nytt tre-plankryss i Tjensvollkrysset som blir ofret for å finansiere kulverten mellom Våland og Mosvatnet. Den har et budsjett på mellom 70 og 200 millioner kroner, alt etter lengden.
Hvordan finansieringen skal ordnes, det skal politikerne og pressgrupper tenke på til etter sommeren.