Ferjene vil ha elbilkompensasjon

Fjord 1 vil ha kompensasjon for inntektsfallet som kommer med de mange elbilene. For ferjeavhengige langs kysten har elbilen spart de for mang en ferjebillett.

Stavangerfjord i Arsvågen

Ferjene på vestlandskysten taper penger på at folk kjører elbil. Nå vil de ha kompensasjon.

Foto: Jan Kåre Ness

Turen sørover fra Karmøy til Stavanger kan fort blitt i dyreste laget for en pendler. Ferjer, bom og bensinpriser kunne satt stopper for at Christina Eliassen kunne bo nord i fylket, og jobbe i Stavanger.

– Det er litt flaut å si det, men jeg hadde lyst på BMW. Men så var det stefaren min som forslo å spare penger til drivstoff og ferjer ved å kjøpe elbil i stedet, sier Eliassen.

Hun sitter i førersetet på bilen som fraktes over en av Vestlandets viktigste ferjesamband, Boknafjorden, flere ganger i uka.

500 flere i januar 2014

Stian Hårklau

Stian Hårklau sier ferjene merker elbiløkningen i Rogaland. Nå vil selskapet ha kompensasjon.

Foto: Privat

Men hun har ved å kjøpe elbil ikke bare spart ferjekronene, men og bompengene som kreves når du kjører på de nye veiene og tunnelene i haugesundsområdet.

Og med alle nye veier som ventes, og ikke minst ferjene som i dag gjør mye av transportjobben foreløpig, er det mye å spare for pendlerne.

– 32 kroner for meg som har ferjekort, forklarer Eliassen at det koster for hennes pendlertur fra nord til sør.

Men noen må ta støyten. Og ferjene begynner for alvor å merke at folket i vest har kjøpt elbiler i hopetall.

– Vi registrerer en markant økning, spesielt de siste årene, det sier Stian Hårklau, kommersiell direktør i Fjord1.

Tall som NRK har hentet inn viser at det i januar 2014 reiste nesten 500 flere elbiler over Boknafjorden, enn i samme måned i 2013. Dette går ut over inntekten til ferjeselskapet.

– Som operatør føler jo vi at det urimelig at vi skal sitte med den inntektsrisikoen. Så vi kommer til å kjøre prosesser mot oppdragsgiver for å sikre at vi blir kompensert det vi taper per i dag, sier Hårklau.

Saken fortsetter under bildet

Christina Eliassen

Christine Eliassen pendler fra nord til sør i Rogaland for den nette sum av 32 kroner. Gratis bompassering og nesten gratis ferjetur har gjort pendlerhverdagen mye billigere enn hun hadde trodd var mulig.

Foto: Thomas Halleland / NRK

Spesielt etter at store veiprosjekter som Finnfast gikk salget av elbiler i taket i Rogaland. Fylket ble og et av de første med hurtigladere tilgjengelig flere steder.

For alle elbilfans er det likevel muligheten for at alle fordelene forsvinner som gjør elbilkjøp til en liten risiko.

– Kan skjønne jeg er redd fordelen skal forsvinne, sier Eliassen, mens hun cruiser av gårde.

– Ingenting å frykte

Rune Haaland

Rune Haaland tror elbileiere ikke har noe å frykte når det gjelder fordeler.

Foto: Thomas Halleland / NRK

Men hun har forleøpig ingenting å frykte, leder for Electric Vehicle Union, Rune Haaland, tror det tar lang tid før ferje- og bomfordelene forsvinner. Han tror heller det blir momsen som kommer tilbake.

– Momsen er fjernet for å gjøre bilene billigere, men når man får masseproduksjon, og bilene blir billigere så blir det gjerne gjeninnført moms.Men det tror jeg ikke forbrukerne vil merke noe til. Prisreduksjon får vi nok om noen år, så det virkemiddelet der blir nok justert når tiden er moden for det, sier Haaland.

Og inntil videre får elbilene fremdeles kjøre gratis i bommen, i kollektivfelt, og det betales kun for sjåføren når bilen krysser fjorden.

Ville du anbefalt andre å kjøpe elbil?

– Absolutt, hadde jeg visst det jeg vet om elbil nå, om ferjer, bompenger og alle de små utgiftene, så hadde jeg nok kjøpt elbil med en gang jeg fikk lappen. Og det begynner å bli noen år siden, ler Eliassen.

Antall el-biler i Rogaland i 2011 og 2013

Kommune 

Antall el-biler i 2011

Antall el-biler 2013

Eigersund

3

5

Sandnes

40

262

Stavanger

100

476

Haugesund

11

83

Sola

22

135

Finnøy

24

110

Karmøy

13

91

Resten av fylket

66

414

Totalt

279

1576

Antall el-biler i utvalgte kommuner i Rogaland i 2011 og 2013