Ett år har gått siden regjeringen opphevet sine smitteverntiltak, og veien tilbake til normal drift har vært utfordrende for arrangørene.
Fjorårets besøkstall gir forsiktig optimisme hos kulturhusene.
Harald Furre, direktør i Kilden teater og konserthus.
Foto: PRIVAT– I første halvår av fjoråret hadde vi et betydelig avvik når det gjaldt billettsalg versus budsjett, men så tok vi det inn i andre halvår, sier administrerende direktør i Kilden konserthus i Kristiansand, Harald Furre.
Da høstprogrammet startet, merket Furre at de i det store og hele var tilbake til normalen.
Stavanger Konserthus opplevde en økning i antall besøkende sammenliknet med forrige normalår.
– Tatt i betraktning at vi holdt stengt frem til midten av februar 2022, har vi en oppgang på 5 prosent fra 2019. Det er jeg godt fornøyd med, og det tyder på at folk heldigvis har savnet å gå ut og oppleve ting i fellesskap med andre, sier markeds- og kommunikasjonssjef Grete Straume.
Straume mener det de unge voksne som har vært flinkest til å vende tilbake til konsertsalene.
Sultne på opplevelser
Iver Schøyen Løkken og Anna Aarøe Løvik har begge planer om å oppsøke enkeltkonserter, og festivaler i sommer.
– Jeg tror jeg kommer til å gå på flere konserter etter korona enn før, hevder Løkken.
Iver Schøyen Løkken og Anna Aarøe Løvik er klar for nye konsertopplevelser.
Foto: EINAR ESPELAND / NRKSelv er de sultne på konsertopplevelser, men Anna Aarøe Løvik tror at kullet som ble voksne under koronaårene, nå må omstille seg.
– Jeg tror at en del folk må læres opp til å gå på konsert igjen. Kanskje mest blant de som er så unge at de ikke har rukket å oppleve så mye enda.
Marianne Hovdan.
Foto: EINAR ESPELAND / NRKMarianne Hovdan vil også lære seg opp på ny.
– Etter korona skal det mer til å huske på at jeg faktisk kan gå ut. Jeg sitter mer hjemme nå enn før, men jeg vil endre vanene mine.
Hun kan slå i bordet med innkjøpte konsertbilletter til både The War on Drugs og Rammstein senere i år.
Publikum sitter lengre på gjerdet
Til tross for optimismen finnes tendenser som viser at korona-årene har satt sine spor.
Sjefen for Haugesund konserthus Festiviteten, Tom Erik Anfinsen, mener folk venter lengre for å sikre seg billetter.
– Trenden vi ser er at folk sitter mye lengre på gjerdet før de bestemmer seg for å gå.
Festiviteten i Haugesund.
Foto: NRK / NRKDette kjøpsmønsteret er en gjenganger hos de fleste kulturhusene NRK har snakket med. Også i Grieghallen i Bergen, der Lisbeth Mundheim Hofstad er salgs- og markedssjef.
– Publikum kjøper billetter helt frem til konsertdag. Dette ser ut som en ny forbrukeradferd etter koronaperioden.
Vanskeligere for smal kultur
En annen trend er at etablerte publikumssuksesser fortsetter å gå bra, samtidig som publikum ikke er like eventyrlystne som før.
– Konsertene med kjente titler, som når symfoniorkesteret spiller Beethovens 5., da kommer folk i hopetall. Det er mindre besøkende til stykker som er litt mindre kjent.
Sølvstrupene og Kristiansand Symfoniorkester i Kilden.
Foto: Kai Stokkeland / NRKTom Erik Anfinsen i Haugesund er først og fremst bekymret på vegne av de mindre etablerte utøverne og spillestedene.
– Det er vel et resultat av pandemien at de mellomstore og mindre aktørene som vil prøve seg på veien, sliter enda mer.
Siri Haugan Holden.
Foto: Jane LoolSiri Haugan Holden er daglig leder i Norske kulturarrangører. Hun deler bekymringene for spillestedene i sjiktet under de store konserthusene.
– Nå skjer det jo mye på både store og små scener, men selve konsertmarkedet er likevel ikke helt tilbake etter pandemien.
Konkurrerer med sofaen
Endringer i publikums adferdsmønster må også sees i lys av andre ting enn korona, mener Leiv Aspén. Han promoterer arrangementer i Olavshallen i Trondheim og mener kampen om publikums oppmerksomhet har blitt mer krevende.
Publikum lytter til Trondheim Symfoniorkester.
Foto: Eirik Stokstad Brødholt– Økonomi har blitt en stor faktor. Det har skjedd en endring med nordmannen før og etter korona. Vi konkurrerer med sofaen, men også med dieselpriser, renteøkninger, snøstorm og strømbrudd.
Fulle hus
I Oslo Konserthus kom de ikke i gang med normal drift før høsten 2022. Siden har publikum kjent sin besøkelsestid.
– I løpet av høsten 2022 ble det bare bedre og bedre, og julesesongen var helt magisk med fulle hus. Denne vekstkurven har fortsatt inn i det nye året, ifølge administrerende direktør Jørgen Roll.
Positiviteten deles av Festiviteten i Haugesund.
– Historisk sett går kultur bra i dårlige tider, fordi folk unner seg det, til tross for dårlig råd. Jeg synes det er viktig at vi anerkjenner det, og ikke bare roper høyt når det går dårlig, sier Tom Erik Anfinsen.