– Det har vært en utvikling de 40 årene jeg har vært i skolen, der flere elever er vanskeligere å sette på plass. De både sparker, slår, klorer eller spytter, sier den snart pensjonerte læreren.
Han legger til at også han har blitt utsatt for slik vold.
– Jeg har selv både blitt sparket og slått. Virkemiddelet vårt i skolen er å snakke disse elevene. Vi holder oss unna når noen utagerer, og prøver å finne andre å løse konflikten på, sier han.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Flere yngre elever er voldelige
Ifølge læreren har det den siste tiden vært en utvikling der også de yngre elevene i barneskolen er mer utagerende enn tidligere.
– Det nye og mest forbausende er at slik atferd nå ofte har startet allerede i første klasse. Det er flere elever som har problemer med å ta imot irettesettelser, og det blir mer alvorlig, sier han.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Han innrømmer at situasjonen også tærer på psyken til både lærere og andre elever.
– De fleste tilfellene er heldigvis ikke så alvorlige at det blir sykemeldinger, men det er klart det sliter mentalt. Det gir også vanskeligheter i forhold til de andre elevene, sier han.
Problem over hele landet
Senter for atferdsforskning har siden 2005 jobbet med prosjektet "De utfordrende barna". Ti kommuner er med i prosjektet, som skal hjelpe lærere og barnehageansatte med å oppdage problematferd tidlig.
– Tidlig hjelp er god hjelp. Vi må se og handle allerede i barnehagen, for å gi de elevene som har utagerende oppførsel den hjelpen de trenger. Da kan vi hindre at de blir voldelige senere i livet, sier utdannningsdirektør i Rogaland, Sølvi Ona Gjul.
- LES OGSÅ:
Sandnes er en av kommunene som har deltatt i prosjektet. Likevel økte antall rapporterte tilfeller av vold og trusler mot lærere og elever med 150 prosent fra 2010 til 2011. Leder for Utdanningsforbundet i Sandnes, Hans Fredrik Hansen, tror flere lærere tør å si ifra.
– Det er ikke et større problem i Sandnes enn andre steder. Mine kolleger i Utdanningsforbundet andre steder i landet melder om at dette generelt er et økende problem, sier Hansen.
– Skolekutt forverrer situasjonen
Hansen mener det meste handler om ressurser for å klare å gripe fatt i problemet.
– År etter år må vi kjempe for å beholde de midlene vi har i skolen. I det siste har det vært flere mindre kutt, og det forverrer muligheten vår til å gjøre noe med det. Det må settes inn ressurser slik at vi kan dyktiggjøre lærerne som klasseledere. I tillegg må det være nok folk slik at hver enkelt elev blir sett, sier han.
Utdanningsforbundet i Karmøy foreslår å opprette
, slik at fagpersonale kan ta seg av dem. Det mener Sølvi Ona Gjul i Utdannnigsforbundet er en dårlig løsning.– Spesialskoler ble lagt ned i 1992, og det blir i så fall å gå tilbake til en tid vi har forlatt. Nå mener vi at barn har det best i et inkluderende fellesskap, sier hun.