Hopp til innhold

- Reiselivet må samarbeide bedre

Hotelleier i Haugesund mener reiselivet på Haugalandet er for dårlige på markedsføring og for dårlige til å samarbeide.

Reiselivsaktørene på Haugalandet må samarbeide bedre og bruke mer penger på markedsføring. Det sier forretningsutvikler Martin Laurhammer i Caiano, som nylig overtok driften av Rica Maritim Hotel i Haugesund.

Laurhammer sier Ryanairs rute mellom London og Haugesund kan bli lagt ned dersom ikke reiselivsnæringen får flere folk til å komme til regionen.

 - Per i dag har Ryanair-ruten alt for dårlig belegg. Det er vel så enkelt å si at hvis en skal være sikker på at en har utenlandsforbindelse til London fra Haugalandet, så må vi faktisk bruke tilbudet, sier Laurhammer.

- Blir for lite futt

Det siste halvåret har skipsreder Kristian Eideviks selskap Caiano overtatt både Rica Maritim hotell og Lufthavnutvikling Vest Norge. Lufthavnutvikling Vest Norge eier 400 meter av rullebanen på Haugesund lufthavn Karmøy. Martin Laurhammer har derfor et dobbelt ønske om å få flere flyreisende og overnattingsgjester til Haugalandet. Laurhammer mener reiselivsaktørene i regionen samarbeider for dårlig og bruker for lite penger på markedsføring.

- Jeg tror at reiselivet på Haugalandet må finne sin form i en mer samlende og slagkraftig organisasjon. Etter vårt syn har en for mange aktører i forhold til ressursene. Det er for mange som bruker midlene sine på omtrent det samme, og så blir det for lite futt ut av det. Det må brukes mer penger og spisses mer, sier Laurhammer.

Markedsføring mot London

For å bøte på dette på kort sikt og inntil videre sikre Ryanairs London-rute, er Caiano allerede i ferd med å markedsføre Haugesund og Rica Maritim Hotell i aviser og magasiner i London.

- Londonområdet er nærliggende å ta fatt i. Det er veldig nær, vi har Ryanair-ruta og London er stort, sier  forretningsutvikler Martin Laurhammer i Caiano.