Men Syklistenes Landsforening er skeptiske til å dele gata med trikken.
– Vi synes det er et overordnet prinsipp at traseer for syklister skal separeres fra kollektivtraseer, sier leder i Oslo-avdelingen, Torstein Bremset.
Han tror syklister heller vil konkurrere med bilistene om plassen på veien, enn med kollektivtransporten.
– Mange syklister føler det mer truende med store trikker og busser innpå seg enn biler.
Flaskehals
Prinsens gate og Tollbugata er i dag flaskehalser for kollektivtrafikken gjennom sentrum der busser, trikker og biler står og stamper i rushtida.
Byrådet vil fordele trafikken bedre ved å gjøre de to enveiskjørte gatene trikkefrie og med egne bussfiler der ikke engang drosjene for lov til å kjøre.
– Må skiftes ut
Samferdselsbyråd Jøran Kallmyr vil derfor utrede muligheten for å flytte trikken til Rådhusgata og stenge gata for all annen motorisert ferdsel.
– Trikkeskinnene i Prinsens gate og Tollbugata er veldig gamle og må skiftes ut på et eller annet tidspunkt, sier Kallmyr til NRK.
– Bystyret har foreslått at man skal ha en egen fjordtrikk rundt Vippetangen, og nå foreslår jeg å samle disse to traseene i en egen trasé i Rådhusgata.
Forslaget kommer i den såkalte gatebruksplanen for Oslo sentrum, som også inneholder fire gjennomgående sykkelruter gjennom sentrum.
En av disse er nettopp Rådhusgata, og ifølge Jøran Kallmyr er en kombinert trikke- og sykkelgate uproblematisk.
– Syklistene skal ikke være i trikkekjørebanen. Det må være helt adskilt, sier Kallmyr.