Hopp til innhold

Vil ha trikk i Rådhusgata

Rådhusgata i Oslo kan bli en ren trikk- og sykkelgate.

Kvadraturen

Oslo byråd vil rydde opp i kjøremønsteret i Kvadraturen.

Foto: Junge, Heiko / SCANPIX

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Jøran Kallmyr

Samferdselsbyråd Jøran Kallmyr (Frp)

Foto: Lise Åserud / Scanpix

Torstein Bremset, Syklistenes landsforbund

Torstein Bremset, Syklistenes landsforbund.

Foto: Nyhetsspiller / NRK
Byrådet vil rydde opp i kjøremønsteret i Kvadraturen ved å flytte trikken fra Prinsens gate og Tollbugata til Rådhusgata.

Men Syklistenes Landsforening er skeptiske til å dele gata med trikken.

– Vi synes det er et overordnet prinsipp at traseer for syklister skal separeres fra kollektivtraseer, sier leder i Oslo-avdelingen, Torstein Bremset.

Han tror syklister heller vil konkurrere med bilistene om plassen på veien, enn med kollektivtransporten.

– Mange syklister føler det mer truende med store trikker og busser innpå seg enn biler.

Flaskehals

Prinsens gate og Tollbugata er i dag flaskehalser for kollektivtrafikken gjennom sentrum der busser, trikker og biler står og stamper i rushtida.

Byrådet vil fordele trafikken bedre ved å gjøre de to enveiskjørte gatene trikkefrie og med egne bussfiler der ikke engang drosjene for lov til å kjøre.

– Må skiftes ut

Samferdselsbyråd Jøran Kallmyr vil derfor utrede muligheten for å flytte trikken til Rådhusgata og stenge gata for all annen motorisert ferdsel.

– Trikkeskinnene i Prinsens gate og Tollbugata er veldig gamle og må skiftes ut på et eller annet tidspunkt, sier Kallmyr til NRK.

– Bystyret har foreslått at man skal ha en egen fjordtrikk rundt Vippetangen, og nå foreslår jeg å samle disse to traseene i en egen trasé i Rådhusgata.

Forslaget kommer i den såkalte gatebruksplanen for Oslo sentrum, som også inneholder fire gjennomgående sykkelruter gjennom sentrum.

En av disse er nettopp Rådhusgata, og ifølge Jøran Kallmyr er en kombinert trikke- og sykkelgate uproblematisk.

– Syklistene skal ikke være i trikkekjørebanen. Det må være helt adskilt, sier Kallmyr.