Går inn for metro til Fornebu

Byrådet i Oslo mener Fornebubanen bør gå under bakken fra Majorstua til Fornebu, via Skøyen og Lysaker.

Busstopp Telenor på Fornebu

Om noen år kan du kanskje slippe å ta buss fra Fornebu. Fornebubanen er planlagt å gå fra Majorstua via Skøyen og Lysaker til Fornebu.

Foto: Dag Aasdalen / NRK

Dette er ikke den eneste traséen som har vært vurdert, men byårdet har kommet frem til at denne linjen vil være den beste.

– Det er også vurdert å gå om Kolsåsbanen fra Ullernåsen og ned på Fornebu, men det er valgt bort fordi alternativet fra Skøyen til Lysaker gir en større mulighet for ny byutvikling, sier Miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V).

Han peker på at det samtidig gir en kortere reisetid fra Fornebu og inn til Oslo.

Kan stå ferdig i 2022

Tidligere har også fylkespolitikerne i Akershus gått inn for metroløsningen, men når en framtidig T-bane kan begynne å frakte passasjerer mellom Majorstua i Oslo og Fornebu i Bærum er foreløpig usikkert.

 Nestleder i V Ola Elvestuen

Miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) sier de har vurdert flere alternativer.

Foto: Alley, Ned / NTB scanpix

Elvestuen mener imidlertid at 2022 er et årstall å ta sikte på.

– Det som gir en ekstra grunn for dette tidspunktet er at den da kan stå ferdig til et mulig OL og paralympics i 2022, sier han.

Mener staten må bidra

Elvestuen mener det er mulig å starte bygging av T-banen i 2017-2018, men det krever at pengene er på plass.

Den underjordiske T-banen vil koste i underkant av fem milliarder kroner og både fylkespolitikerne i Akershus og byrådet i Oslo baserer seg på at staten skal ta en stor del av regningen.

– Vi legger til grunn at de betaler 50 prosent, og det er også en del av Oslopakke 3-forhandlingene, sier Elvestuen.

Han mener det er flere ting som må være på plass.

– Dette må også være en del av National Transportplan og en tydelig statelig forpliktelse sammen med Oslo, og mulig grunneierbyråd og Akershus.