Ordfører Lisbeth Hammer Krog (H) frykter at mer utbygging kan føre til enda større trafikkproblemer.
– En merutnyttelse på Fornebu både når det gjelder næring og antall boliger, vil jo skape mer trafikk. Uten en god kollektivløsning er det helt katastrofalt, sier Krog.
På bussene til Fornebu er det alltid trangt om plassen, og vanskelig å komme på, men Ruter mener at en t-bane mellom Oslo og Fornebu tidligst kan stå klar til bruk i 2018.
- Les også:
- Les også:
Fylkespolitikerne har bare satt av 1,2 milliarder kroner til utbygging av t-bane etter 2018, og det vil bare dekke en fjerdedel av kostnadene. Nå jobbes det for å få banen på skinner raskere, ved hjelp av privat kapital. Dersom Bærum kommune gir utbyggere mulighet for å bygge tettere, kan deler av fortjenesten være med å finansiere banen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Staten har ansvaret
Men det vil ikke Lisbeth Hammer Krog, før staten også lover å bidra.
– Vi må ha forpliktelser fra staten for at det kommer en ny bane. Vi kan ikke åpne opp for noen form for merutnyttelse uten at staten er tydelig på å gi oss en forpliktende avtale. Det er staten som sitter med hovedansvaret, og vi har ikke tenkt til å ta det for dem, sier Krog.
- Les også:
For å fullfinansiere den åtte km lange banestrekningen må staten bidra med to milliarder kroner. Men de ikke har gitt noen løfter om å bidra.
Trenger lokal støtte
Arbeiderpartiets jernbanepolitiske talsmann på Stortinget, Gorm Kjernli, håper at Fornebu-banen får penger, men ber ordføreren om å være tålmodig.
– Det er vanskelig å gi noen garantier før Nasjonal transportplan er lagt fram. Man må smøre seg med tålmodighet, sier Kjernli.
Men det er mange jernbanestrekninger som slåss om pengene. At fylkespolitikerne ikke har prioritert t-banen høyere, mener Kjernli svekker Fornebubanen.
– Det er ikke bare å si at staten må komme med mer penger, det handler også om å sette det opp på topp prioritet i de forslagene og vedtakene de gjør lokalt, sier Kjernli.
- Les også:
Ruter, som jobber for en rask utbygging av t-banestrekningen, tror staten stiller med penger dersom Bærum og næringslivet blir med på spleiselaget.
– Staten lover ingenting før de har fremmet Nasjonal transportplan. Men jeg tror det er større sjanse for at de statlige midlene kommer hvis man har lokal enighet om å dekke det resterende, sier Ruters strategidirektør, Hanne Bertnes Norli.
- Les også: