Hopp til innhold

Vil ha dyrere NSB-tog

Alle NSB-tog til Gardermoen kan få flytog-priser. Det vil svi i lommeboka til passasjerene.

Knut Arild Hareide

Knut Arild Hareide (KrF) støtter Samferdselsdepartementets forslag om dyrere togbilletter for NSB sine reisende.

Foto: Jørund Hessevik / NRK

– Departementet gjør en klok vurdering med å gjøre billettene litt dyrere.

Knut Arild Hareide (KrF) er en av mange som ønsker dyrere togbilletter for reisende med NSBs tog til Gardermoen. Lederen for Stortingets transportkomité støtter Samferdselsdepartementets forslag om å øke prisene.

NSB ønsker å sette opp flere avganger på strekningen til flyplassen. Det kan føre til at de stjeler flere passasjerer fra Flytoget. Hareide tror økte priser er en god måte å beskytte Flytoget

– Med flere tog kommer tilbudet for de reisende til å bli bedre. Vi ønsker flere NSB-tog, men vil også ha et godt flytog i fremtiden.

Video Flytogpriser for NSB

NSB: 110 - Flytoget: 170

Åge-Christoffer Lundeby

Åge-Christoffer Lundeby i NSB

Foto: Bjørn Christian Jacobsen / NRK
Sverre Høven Kommersiell direktør i Flytoget

Sverre Høven i Flytoget

Foto: Flytoget
Flytoget

NSB har statsstøtte og holder langt lavere priser enn Flytoget (bildet) på strekningen til Oslo lufthavn.

Foto: Flytoget

For å hindre at flytoget mister passasjerer ber Samferdselsdepartementet nå NSB sette opp billettprisene. Forslaget vekker reaksjoner i NSB-ledelsen.

– NSB ønsker å gi et best mulig tilbud, uten at prisene blir skyhøye. Vi har rådet departementet til å se nøye på en slik løsning, sier informasjonssjef i NSB Åge-Christoffer Lundeby.

NSB har statsstøtte og holder langt lavere priser enn Flytoget. I dag tar NSB 110 kroner for en enkeltbillett mellom Oslo S og Gardermoen, mens den koster 170 kroner med Flytoget.

Hva mener du? Si din mening under artikkelen!

– Underlig

Hos Flytoget ser man ikke lyst på at NSB får konkurrere på det de mener er ulike vilkår.

– Vi har drevet med suksess på denne strekningen i snart 13 år, og det er drevet ut fra kommersielle vilkår. Det blir underlig at NSB skal få lov til å konkurrere med oss her med subsidierte priser. Det har vi reagert på i dette svarbrevet, sier Sverre Høven, kommersiell direktør i Flytoget.

Det er oppgraderingen av jernbanenettet som gjør det mulig med flere tog på skinnene. NSB ønsker i første omgang å øke fra to til tre avganger i timen på strekningen Drammen - Gardermoen.

Frykter passasjertap

Flytoget frykter å tape mer enn en firedel av passasjerene og bli et underskuddforetak med økt konkurranse.

– Flytoget er positiv til konkurranse på like vilkår, det er vi veldig interessert i. Konkurranse er et godt middel for å få et bedre togtilbud, men kanskje ikke på den strekningen, som vi mener er betjent på en god måte i dag, sier Høven.

– Vanskelig

Samferdselsdepartementets forslag, er at NSB setter opp sine priser for å utligne forskjellen. Om de må bli like høye som på Flytoget, er det ikke noen som kan si i dag.

NSB tror det kan bli vanskelig å få til en ordning med dyrere billetter for de som skal av eller på ved Gardermoen.

– Det kan bli vanskelig. Det er mange billettsystemer, også utenfor NSB, som må tilpasses en slik pris. Det er en del tekniske utfordringer knyttet til en utførelse av et slikt pålegg, sier Lundeby i NSB.

Les også: Flytoget betaler skatt for første gang | Flytogets kunder mest fornøyde

Oslo Lufthavn Gardermoen

De reisende til og fra Oslo lufthavn kan i dag velge mellom to ulike togselskaper med svært ulik pris.

Foto: Karina Jørgensen / NRK