– Vi støtter dette forslaget fullt ut, og det var vi som la inn forslag om ny lov. Vi mente at lovgivningen var etter datidens teknologi. Dagens teknologi krever at vi oppdaterer lovgivningen, sier kommunikasjonsrådgiver i If, Jack Frostad til NRK.
I 2000 ble det forbudt å snakke i mobiltelefoner som ikke er fastmontert. Nå mener Vegdirektoratet at lovteksten har gått ut på dato fordi mobiltelefonen har fått så mange flere bruksområder enn før.
Etter høringsrunder er derfor et nytt forslag snart på vei til behandling i Samferdselsdepartementet.
– Det vil ikke bli tillatt å sende SMS eller surfe på nettet, uansett om telefonen står i holder eller ikke, sier saksbehandler Ulva Sundt i Vegdirektoratet til Dagsavisen.
Flere bruksområder for mobil
Forsker i sikkerhet og miljø ved Transportøkonomisk institutt, Fridulv Sagberg, har forsket på snakking i mobiltelefon. Nå er han i gang med et nytt studie på hvordan nye bruksområder på mobiltelefon påvirker risikoer for trafikkulykker.
– Vi begynte å forske på dette for 15 år siden, og da brukte man bare mobiltelefonen til å ringe med, og man hadde ikke alle disse andre bruksområdene som har nå, forklarer forskeren.
Utbetalte 800 millioner kroner i fjor
Forsikringsbransjen utbetalte hele 800 millioner kroner i fjor i forbindelse med ulykker som skyldes uoppmerksomhet på grunn av fomling med mobiltelefon.
Det er If forsikring selv som har kommet med forslag om å oppdatere lovgivingen fordi de må ut med store erstatningssummer hvor det er sannsynlig at det er tasting som har vært årsaken til ulykkene.
– Undersøkelser viser at folk aktivt bruker tjenester som surfing og teksting på mobiltelefonen også når de kjører bil. En ny lovgivning vil være det klareste signalet forsikringsbransjen kan gi til publikum for å få dem til å forstå hvor alvorlig det er å være uoppmerksom når man kjører bil, forklarer Frostad.
Teknologi som løsning
Sagberg mener at selv om per i dag ikke er forbudt å sende tekstmeldinger og surfe på mobiltelefon i bil, så er det fortsatt å regne som uaktsomhet. Han er ikke sikker på om en ny lovgivning er løsningen på problemet.
– Dette er en lovgivning som er veldig vanskelig å håndheve, og jeg tror at teknologi er løsningen på sikt. I biler hvor utstyr for bruk av mobil er integrert, er det ikke mulig å ringe dersom du kjører, sier Sagberg til Østlandssendingen.
Det eneste som vil bli tillatt dersom Vegdirektoratet får viljen sin, er å starte opp og avslutte samtaler.