Hopp til innhold

Uklart om skipet står trygt

Kystverket føler de har kontroll på oljelekkasjene, men ikke over hva som skjer med skipet.

Skipet på Fagerstrand
Foto: NRK

Det 97 meter lange skipet, som er lastet med 5.000 tonn sement og rundt 140 tonn olje og diesel, grunnstøtte rett før klokken 7 i Grisebukta i Oslofjorden.

En undervannsbåt er på vei til stedet for å undersøke om skipet står trygt.

- Vi vil undersøke om skipet ligger trygt og finne ut hva vi skal gjøre videre, sier Longva til NRK Østlandssendingen ved 18.50-tiden.

Gikk ombord

Flere personer var også ombord i skipet i ettermiddag for å se nærmere på forholdene.

- Akkurat nå er folk fra rederiet og den som har oppdraget med berging av vraket ute og ser hvordan det ser ut der ute. De skal se nærmere på hvordan skipet ligger og hvilke tiltak som må settes i gang for å sikre skipet. sier seniorrådgiver Ottar Longva i Kystverket til NRK Østlandssendingen onsdag ettermiddag ved 16-tiden.

Det har lekket litt olje fra skipet. Kystverket føler at de så langt har kontroll på lekkasjene, men ikke på hva som skjer med skipet.

Les: Frykter at skipet kantrer

Har lekket olje fra skipet

- Det har lekket ut litt olje, det er foreløpig små mengder som ligger inne i lensene som er lagt ut av brannvesenet. Vi vil sikre oss at det ligger utstyr klart om det kommer ut mer olje slik at vi får tatt det opp, sier Longva.

- Har dere kontroll?

- Kontroll kan vi ikke si at vi har. Men vi har kontroll på oljen som lekker ut så langt, så får vi se hvordan det utarter seg, sier Longva.

Det er 115 tonn bunkerolje, 20 tonn diesel og 11.500 liter smøreolje ombord i skipet, opplyser rederiet onsdag ettermiddag.

- Situasjonen ser veldig stabil ut i øyeblikket. Men all olje er ombord, så situasjonen er på ingen måte avklart. Dersom det lekker ut olje vil det være størst fare for fuglelivet, men det vil også være en eksplosjonsfare, sier Sigurd Enge som er skipper i Bellona til NRK Østlandssendingen onsdag ettermiddag.

(Saken fortsetter under)

Video nsps_upload_2008_11_19_20_8_44_1483.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Se video: Beboerne frykter olje i fjorden

Vil stenge lufteventilene

Den foreløpige rapporten viser at ingen oljetanker er perforert. Den eneste veien oljen kan lekke ut er gjennom lufterørene, sier pressetalsmann Per Rønnevik i eierrederiet Kristian Gerhard Jebsen Skibsrederi AS til NTB.

Det 97 meter lange lasteskipet har i løpet av onsdagen sunket lenger og lenger ned i vannet, men ved 16-tiden kunne rederiet konstatere at det hadde ligget stabilt i en time.

- Situasjonen er vurdert dit hen at det kan sendes om bord bergingsspesialister i løpet av kvelden. Sammen med maskinisten skal de stenge luftventilene, sier Rønnevik.

Tankene med olje ligger midtskips og akter i båten, og anses av rederiet til å ligge rimelig trygt.

- Vi mener utslippsrisikoen er begrenset, sier Rønnevik.

Video nsps_upload_2008_11_19_13_22_24_1433.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Se video: Alt håp ute for det grunnstøtte skipet

Vet ikke hvorfor det gikk på grunn

Rederiet har ingen informasjon om hvorfor skipet gikk til grunn i utgangspunktet, men rederiet forteller at besetningen, som i hovedsak bestod av utenlandske sjøfolk, er erfarne.

Statens havarikommisjon for transport er på plass på Nesodden.

- Det er for tidlig å si noe om hva som kan ha skjedd, sier
William Bertheussen, leder for Havarikommisjons sjøfartsseksjonen, til NTB.

Det er sendt fire inspektører til stedet.

- I slike saker innhenter vi informasjon slik at vi kan ta de riktige beslutningene på et bredt og godt grunnlag, sier Bertheussen.

Fant feil på skipet i september

«Crete Cement» ble kontrollert 5. september i år, da det lå til havn i Slemmestad i Buskerud.

Sjøfartsdirektoratet slo i kontrollrapporten fast at det var mangler ved navigasjonssikkerheten om bord, og nevner spesielt skipets kartmateriale. Inspektørene var heller ikke fornøyd med skipets brannvarslingsanlegg, skriver Aftenposten.no.

Også ved en kontroll to uker tidligere skal det ha blitt funnet mangler, blant annet med utsikten fra broen. Ifølge rederiets pressetalsmann, Per Rønnevig fra PR-byrået MTI, var feilene rettet opp.