Salg og kampanjer året rundt

Det er svært sannsynlig at det blir julesalg før jul denne sesongen også. De siste årene er det stadig flere butikker som til enhver tid har varer til nedsatte priser.

Varer på salg

Det er stadig større konkurranse mellom bedriftene om å ha de laveste prisene. En konsekvens av dette er for eksempel at klesprisene ikke har endret seg stort siden 90-tallet.

Foto: Sissel Helen Kvalvik
Ragnhild Silkoset

Ragnhild Silkoset, professor ved Handelshøyskolen BI, synes forbrukerne bør tenke på hva som er det beste i det lange løp, både for seg selv og for samfunnet.

Foto: BI

Før gledet man seg til romjulssalget, og det var gjerne lenge mellom hver gang man fikk varer til rabatterte priser. Nå deltar flere bransjer i det mer eller mindre kontinuerlige salgsmaratonet.

– Det man ser nå er at det kommer salgsvarer jevnt over hele året. Dette er en amerikansk tendens som i løpet av de siste seks årene som også har vokst seg frem i Norge, forteller professor ved Handelshøyskolen BI, Ragnhild Silkoset.

Billigere å produsere

I sportsbutikker har det lenge vært en hard kamp om lave priser.

– Og vi ser det komme i stadig flere bransjer som skoforretninger, bokhandlere og, ikke minst, klesbutikker. Her er det nærmest salgsvarer hele året, sier Silkoset.

Det kan være flere årsaker til at salg skjer oftere og oftere.

– Det som kan være en av forklaringene er at produksjons- og innkjøpskostnadene på produkter er mye lavere enn tidligere. Det eneste bedriftene har igjen å konkurrere på er dermed pris. Da er det sånn at de som har lavest kostnader internt i bedriften, er de som overlever i det lange løp.

Konkurranse

En konsekvens av dette er for eksempel at klesprisene ikke har endret seg stort siden 90-tallet.

At det er varer på salg mer eller mindre hele året, er også noe Handelsorganisasjonen Virke påpeker i deres nyeste konjunkturrapport. På Handelskonferansen som de arrangerte nylig, var mange av bransjeaktørene samlet for å diskutere nye måter de kan nå ut til kundene på.

– Det å ha salg betyr at kundene føler at de gjør et godt kjøp, sier sjefen for de tre sportsgigantene G-sport, G-max og Intersport, Espen Braaten.

Sportsbutikkene tjener ikke alltid like mye på salgsvarene, men velger likevel å ha salg.

– Vi gjør det fordi vi vet at kundene ønsker dette. I tillegg må vi ha salgsvarer for å unngå at kundene trekker mot de sportsbutikkene som tilbyr lavere priser. Vi må være med i konkurransen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Salg

Det er varer på salg mer eller mindre hele året.

Foto: Sissel Helen Kvalvik

Ny bølge

Om utviklingen vil fortsette, er ikke sikkert, mener Ragnhild Silkoset ved BI.

– Har du en fin og dyr genser, så kaster du ikke den. Har du derimot kjøpt et plagg på salg, har man som regel større tilbøyelighet for å kaste, sier Silkoset.

Hun synes forbrukerne bør tenke på hva som er det beste i det lange løp, både for seg selv og for samfunnet.

– Og der ser vi en bølge som kommer nå. Det blir stadig en større bevissthet rundt sitt eget forbruk.

I tillegg ser man også en motreaksjon av interesse for varer som ikke alle butikkene har. Silkoset tror prisutviklingen kan bli todelt i årene fremover.

– På den ene siden vil man ha de bedriftene som er tilbyr produkter til veldig lave priser. På den andre siden vil man få bedrifter som legger mer vekt på verdi og det lille ekstra ved produktet. Dette vil jo være vesentlig dyrere produkter, men som noen mennesker er villig å betale for. Jeg tror derfor vil se en polarisering, mens de butikkene i midten vil bli borte, avslutter hun.