– Vi har jo nylig åpnet en stor Gucci-butikk, ved siden av ligger butikken til det franske luksusmerket Hermés, sier investor Carl Erik Krefting.
Han peker ivrig på blanke og nyoppussede butikkfasader i Nedre Slottsgate i Oslo, like ved det myldrende folkelivet på Karl Johan.
– Så åpner italienske Bottega Veneta i enden av gaten, fortsetter han.
Her satser Krefting og kompanjongene i Søylen Eiendom på luksusmerker som aldri tidligere har hatt egne butikker i Norge.
- LES OGSÅ: Gucci-luksus som «allemannseie»
- LES OGSÅ: Luksus på rabatt
– Må tilby noe nytt
For med nye og eksklusive merker skal handlelystne lokkes bort fra kjøpesentrene og tilbake til sentrumsgatene.
– Det vi må gjøre for å få vitalisert sentrumshandelen er å få inn merker du ikke får på kjøpesentrene i storbyene, sier Krefting.
Administrerende direktør i Oslo Handelsstands Forening, Gunnar Larssen, er helt enig.
– Et kjøpesenter er jo «none stop shopping» med god parkering, og det kan vi ikke tilby i sentrum. Derfor er det viktig å kunne tilby ting man ikke finner på et kjøpesenter, blant annet luksusbutikker, sier han.
- LES OGSÅ: – Luksus får verden til å gå rundt
Handelen er halvert
De siste tiårene har butikkene i bygatene fått stadig tøffere konkurranse av kjøpesentrene.
Seks av de ti største kjøpesentrene i Norge ligger i Oslo-området, noe handelsstanden har merket godt.
Ifølge Larssen har sentrumsbutikkenes andel av den totale handelen i Oslo falt fra 30
til bare 15 prosent.
– Ser vi på Oslos sentrums andel av byens totale marked, så er den nærmest halvert på tyve år, utdyper Larssen.
– Ola Nordmann lokkes av luksus
Investor Carl Erik Krefting stopper foran en bygning like over gaten for den nyåpnede Gucci-butikken.
– Denne lange eiendommen her har vi nå eid en periode, og så har vi nettopp kjøpt denne eiendommen, forklarer Krefting.
Til sammen har Søylen Eiendom brukt rundt to milliarder kroner på å kjøpe bygårder
i området rundt Egertorget.
Krefting har stor tro på at mer luksus vil lokke mange til Oslo sentrum og ikke bare
de med tykk lommebok.
– Butikker som har betegnelsen luksus trekker alle kundegrupper. Det er ikke slik at det bare er de aller rikeste som kjøper luksus. Det gjør også Ola Nordmann.
- LES OGSÅ: Salg av luksusvarer øker